Összecsaphat a helyi rádiókért Habony és Vajna

Jandó Zoltán

Jandó Zoltán

2017. május 23., kedd 06:06, frissítve: csütörtök 09:34

Szembekerülhet egymással, vagy osztozkodhat a helyi rádiók piacán Andy Vajna és Habony Árpád a következő hónapokban. A filmügyi kormánybiztos érdekeltségébe tartozó Rádió 1 legutóbbi hálózatbővítése során ugyanis több olyan vidéki csatornát is magához kötött, amelynek reklámidejét hónapok óta egy sokak által részben a miniszterelnöki tanácsadóhoz kötött cég, a Radio Sales House (RSH) Kft. értékesíti. Utóbbi vállalatnak ráadásul a Magyar Nemzet értesülései szerint hároméves, exkluzív szerződése van partnereivel. Vagyis hiába szólal meg néhány héten belül ezeken a csatornákon a Rádió 1 műsora, a reklámokkal nem rendelkezhetnek Vajnáék. Így viszont üzletileg lényegében értelmezhetetlen a kormánybiztos csatornájának terjeszkedése, hacsak nem a piac szisztematikus fölosztására törekszik a két csoport. Az biztos, hogy a vidéki adók nem járnak jól: több, a hallgatók számára fontos helyi információkat közvetítő csatorna eltűnhet, másokat pedig anyagilag lehetetleníthetnek el.

A helyi rádiók piacán emiatt egyre több az elégedetlen hang, sokan attól tartanak, gyakorlatilag „kicsinálják” ezt a területet.

Lapunk múlt héten írt arról, hogy Andy Vajna cége, a Rádió 1-et üzemeltető Radio Plus Kft. helyi rádiók hálózatba kapcsolásával érhet el néhány hónapon belül lényegében országos lefedettséget. Utóbbi azt jelenti, hogy a társaság nem maga pályáz meg frekvenciákat, hanem már működő csatornákkal szerződik le, és bizonyos díj vagy reklámbevétel ellenében napi 20 órában ezeken is a Rádió 1 műsora szólhat. Vajnáék eddig saját budapesti sávjuk mellé 19 frekvenciát gyűjtöttek be így, de a folyamat vélhetően még nem zárult le.

Kezdetektől sejteni lehetett, hogy a rohamos terjeszkedés sértheti majd mások üzleti érdekeit, de az újdonság, hogy a kormánybiztos látszólag a vele bevallottan baráti kapcsolatot ápoló Habony Árpád egyik üzletébe tenyerelt bele. A vidéki rádiók jelentős részének reklámidejét ugyanis egy tavaly decemberben alapított cég, az RSH értékesíti. Az üzleti modellt még a médiaügynökségeiről ismert Csetényi Csaba–Krskó Tibor-kettős dolgozta ki, és tavaly őszre állt teljesen össze. Év végén aztán váratlanul beszállt a vállalkozásba a legnagyobb hazai tévés értékesítőház, az Atmedia Kft. is. Az a vállalat, amit épp ez idő tájt vett meg a sajtóban a csak Habony Árpád hitelezőjeként emlegetett Tombor András. Jelenleg a cég (a közmédia csatornái és a Sláger FM mellett) közel 60 vidéki rádióval áll kapcsolatban, amelyek közül 18-cal kizárólagos szerződése van.

A Rádió 1 terjeszkedésének első körében még úgy látszott, mintha Vajnáék figyelnének erre; akkor egyetlen olyan adót sem kapcsoltak be hálózatukba, amelynek köze volt az RSH-hoz. A három héttel ezelőtt bejelentett újabb bővítésre ez már nem igaz. Több olyan frekvencia is hozzájuk került, amelyeknél a Radio Sales House felel a reklámokért. Utóbbi cég a leghallgatottabb érintett adóval, a pécsi Rádió 1-gyel kapcsolatban ki is adott egy közleményt, amiben hangsúlyozták: a kereskedőház a csatorna kizárólagos reklámértékesítője.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Mindez azért különösen furcsa, mert Vajnáék terjeszkedésének pont az az értelme, hogy a rádió által közvetített üzenetek minél több helyre eljussanak. Az esetleges politikai célok mellett ez tenné lehetővé, hogy hirdetőiknek széles körű kampányokat kínáljanak. Eddig úgy látszott, a Radio Plus Kft. törekszik is rá, hogy önálló sales house-zá váljon, és maga rendelkezzen reklámidejével. Most viszont ezt vagy föladták (és valahogy felosztják a helyi rádiós piacot az RSH-val), vagy megpróbálják elcsaklizni a Radio Sales House Kft. partnereit, amivel nagyon mélyen begyalogolnának Habonyék érdekkörébe. Mindenesetre a folyamat valószínűleg nem ért véget: Vajnáék állítólag a két legnagyobb olyan, több helyi csatornát összefogó vidéki hálózattal is tárgyalnak, amelyek az RSH-val állnak szerződésben. Hogy mi lesz a feloldás, nem teljesen egyértelmű, de a vidéki rádiósok egy jelentős része abban biztos, hogy ők nem jönnek ki jól az egészből. A Helyi Rádiók Országos Egyesülete még márciusban rendkívüli közgyűlést tartott, és már akkor is kifejezetten dühösek és elkeseredettek voltak a jelenlévők. A helyzet pedig azóta sem változott, sőt, még nőtt is a bizonytalanság. Volt olyan szereplő, aki lapunknak úgy fogalmazott: lényegében a szektor szisztematikus kinyírása zajlik azzal, ahogy a Rádió 1 terjeszkedik, és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság asszisztál ehhez.

Az ágazat szereplőit az is megrémítette, ahogy Vajnáék elkezdték bekebelezni a vidéki rádiókat, de a legjobban az zavarta őket, hogy a médiahatóság minden korábbi hallgatólagos szabályt felrúgott a Rádió 1 számára vonzó frekvenciák pályáztatása érdekében. Többek szerint például már nem cél, hogy egy megyeszékhelyen csak két helyi kereskedelmi rádió fusson, pedig ez volt az, ami 2010 után rendet teremtett az addig szétaprózott és ezért fenntarthatatlan piacon. Ennél is nagyobb gond, hogy a médiahatóság több olyan pályázót is kizárt már apró hibák miatt a tenderekről, akik hosszú évek óta használt frekvenciájukért indultak újra a jogosultság lejárta után. Bár a jogi eljárások még folyamatban vannak, most úgy fest, hogy megszűnhet az 1995 óta működő paksi Fortuna, és a 16 éve aktív Zala megyei Helikon is elveszítheti két frekvenciáját. A piacon általános vélekedés szerint pedig ezeken a csatornákon végül a Rádió 1 szólhat majd a nap nagy részében.

Tavaly a rádiós hirdetési piac a Magyar Reklámszövetség adatai szerint 9,57 milliárd forintra rúgott. Ez az idén a szektor átalakulása miatt 8 milliárdra szűkülhet. Az RSH – Hanák Tamás ügyvezető korábbi tájékoztatása szerint – ennek felére pályázik 2017-ben.

Bár Habony Árpádot a hazai média legbefolyásosabb szereplői között tartják számon (a Marketing és Média ilyen tematikájú listáján például idén a tizenegyedik helyen végzett) [cikkünk korábbi változatában tévesen állítottuk, hogy Habony a harmadik legbefolyásosabb médiás volt idén, valójában tavaly volt ő a „bronzérmes”, idén Mészáros Lőrinc vette át a helyét a dobogón – a szerk.], papíron közvetlen érdekeltsége csak egy van: a 888.hu-t, illetve a Lokált is jegyző Modern Media Group Zrt.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017.05.23.

A szerkesztő ajánlja

Hutter Marianna

Az első Orbán-kormány jelölte Zaid Naffát a tiszteletbeli konzuli posztra

A jordán üzletember már abban az időszakban is elbukott a magyar állampolgársághoz szükséges nemzetbiztonsági átvilágításon.