Példátlan felvonulásra készülnek pesti biciklisek

Bucsy Levente

Bucsy Levente

2015. április 21., kedd 17:58, frissítve: csütörtök 09:13

Hiába használhatatlan a főváros, a BKK még támogatta is, hogy a hétvégén megtartsák a ráncfelvarrt Critical Masst Budapesten. Halász Áronnal, az I bike Budapest főszervezőjével beszélgettünk, aki szerint a vasárnapi zárva tartás hatásaival is számolnak az egyébként szombati rendezvényen, amely egy rekordot biztosan megdönt: 17 kilométer hosszú lesz a tekerés.

– Már a BRFK-val is leegyeztették a szombati kerékpáros felvonulás útvonalát. Mi derült ki, mire jutottak? Minden korábbi hasonló kerékpáros eseményénél hosszabb utat tesznek meg, így több kellemetlenséget is okozhatnak a városlakóknak.
– Át kellett tervezni az útvonalat az eredetihez képest, az első egyeztetéskor például még szó sem volt arról, hogy felbontják a nagykörúti síneket. A Lánchíd környékén is módosítanunk kellett a tervezett útvonalon, mert várhatóan igen sokan leszünk, a Facebookon korábban egy Critical Massen sem jelezték ennyien, hogy ott lesznek, és nem szeretnénk, ha a pesti alsó rakparton magába gabalyodna a tömeg. A Kossuth tér keresztezése pedig azért nem jön össze, mert arrébb kéne tenni a térelválasztó köveket, és ez most már igen bonyolult lenne. Végül a Báthory, Honvéd, Markó utcákban kerüljük a Kossuth teret, itt a parkolást „le fogják venni” a rendőrök arra a délutánra. Ezt beszéltük végig múlt héten a rendőrökkel és a BKK-val.

Az I bike Budapest-felvonulás útvonala:

Fotó: maps.google.com

– Várjunk csak! Azt mondja, Critical Mass? Mintha eddig kerülték volna a régi nevet, CM-ből pedig volt egy utolsó, és kész. Akkor szombaton mégis újraéled a Critical Mass?
– Két éve Kürti Gáborék ötlete alapján az akkori Critical Mass volt az utolsó. Ez azért volt így, mert 10 év alatt egy nagyon kicsi közösségi dologból nőtt nagyra. Elérte a célját, hogy sokan bringázzanak Budapesten, amit 10 éve el nem tudtunk volna elképzelni. Akkor azt mondtuk, hogy az az utolsó, most pedig nem akartunk nosztalgiakoncert-érzést. A mostani felvonulás neve így – egy régi CM-es pólóból kiindulva – I bike Budapest lett. Már nem kritikus tömeg teker az utakon, fesztiválhangulatú vonulásra lehet készülni. Minden évben tavasszal rendeznénk meg, de lehetnek kisebb akciók is év közben. Meg szeretnénk mutatni, hogy lenne még mit fejleszteni.

Közös tekerések a starthelyre

– Hát ez az. A Critical Mass szervezői azt mondták, hogy akkor lesz legközelebb felvonulás, ha van miért küzdeni, Critical Mass még sincs, csak I bike Budapest. Most akkor van cél vagy nincs?
– Van. Azt látjuk, hogy elindultak ugyan változások, de azért még mindig van itt mit fejleszteni. Budapest nem igazi bringás város; a belvárosban történnek fejlesztések, de nagyon lassan haladnak. Igazából azt szeretnénk, hogy legyen egyértelműen kimondva, hogy Budapest bringabarát város lesz, és akkor tényleg haladjunk tovább ebbe az irányba. Ha így volna, nem kellene vitatkozni olyan kis dolgokon, hogy ki lehet-e tenni öt biciklitámaszt egy autóparkoló helyére. Ilyen szintű viták mennek, miközben érzékeljük a tömeges igényt.

– Visszatérve a rendezvényre: volt valami különleges kérése a rendőrségnek?
– Nem. A mi saját rendezőink létszáma 450, persze várjuk, hogy még többen jelentkezzenek szombatig. Ennyi rendezőnk egyébként még nem volt, mindenhol nagyon vigyázni fogunk, hogy a tömegközlekedést ne zavarjuk.

– Mire számíthat, aki közlekedni akar szombaton?
– Lesz egy-két járat, ami délutánra leáll, például a 105-ös busz, de a nagyobb járatokat, így a 4-es, 6-os villamost és a 7-es buszcsalád tagjait átengedjük. Utóbbiak terelve közlekednek a Blaha Lujza tértől a Szent Gellért térig, nem az Erzsébet híd felé, de erről időben lesz tájékoztatás. A Margit hidat kellett még átbeszélni a rendőrökkel, mert az és a Margitsziget még nem volt része ilyen felvonulásnak. Itt ugyanaz fog történni, mint a vasárnapi Vivicittán: a Jászai térnél felterelik a sínre a forgalmat, tehát ugyanúgy folytatódik egy sávon minden, mint addig, a kerékpárosokat pedig mi biztosítjuk, hogy senki ne menjen fel a sínre az úttestről.

– A Vivicittával kapcsolatban a közösségi oldalakon beindult a szokásos polémia arról, hogy nem lehetne-e kicsit emberségesebben lezárni a várost, hagyni közlekedni azokat is, akik nem vennének részt egy adott városi tömegrendezvényen. Mit üzennek ezeknek az embereknek? Lesz egérút?
– Figyelünk arra, hogy minél kisebb legyen a fennakadás. Ki fogunk adni közleményeket, és a Fővinformmal is felvesszük a kapcsolatot, az MTI-t is tájékoztatjuk majd a várható helyzetről. A mi 450 rendezőnk pedig azért is van, hogy ne legyenek olyan problémák, hogy nem lehet átjutni valahol. Nem fogunk körbezárni egyetlen városrészt sem úgy, hogy se ki, se be ne lehessen menni. A nagyobb tömegközlekedési vonalakat – mint a metrópótlót, a 4-es, 6-ost, a 7-es családot – igyekszünk a lehető legkevésbé zavarni. Arra a pár órára, amíg a felvonulás tart, még a zebrán is át fogjuk engedni a gyalogosokat, nagyobb kereszteződésekben az autókat is. Persze szeretnénk, ha elkerülnék a kocsik a belvárost erre a pár órára, de alkalmazkodni fogunk, hogy ne legyen ebből gond. Megjegyezném, ezt egy nagyobb rendezvényen sem szokták megoldani.

– Hány emberre jelentették be a rendezvényt?
– A legutóbbi egyeztetésen 10 ezerről beszéltünk a rendőrséggel. Az utolsó CM-en is persze úgy nézett ki, hogy 8600-an jelölték vissza a Facebookon, aztán ránézésre is többszöröse volt a résztvevők száma. Akkor 13 kilométer volt a teljes hossz, most 17 lesz. Legutóbb már épp a célba ért a menet, amikor a legvége elindult a starthelyről. Most ha jó idő lesz, tízezren biztos leszünk.

– Van következménye annak, ha a jelzett létszám sokszorosa jelenik meg?
– Ebben az esetben nem négykor indulunk el, hanem már egy kicsit korábban, és jobban figyelünk arra, hogy hajtsuk a célba érést. Fel van már erre készülve a rendőrség is, a héten egyszer ezt még egyszer át fogjuk rágni velük.

– Nem merült fel annak a lehetősége, hogy tekintettel a város jelenlegi tarthatatlan forgalmi helyzetére, ezt a felvonulást most elhalasztják, mondjuk őszre?
– Hát igazából a vasárnapi zárva tartás miatt kezdtünk el aggódni...

– Mi köze ennek a vasárnapi zárva tartáshoz?
– Amikor kitaláltuk a felvonulást, még nem volt szó arról, hogy mindenki szombaton megy bevásárolni. A szombatokon, a rendőrség is ezt mondja, olyan forgalom van, mint hétköznap. Erre nem számítottunk. Most már meg van hirdetve, nem tudjuk odébb tolni, inkább azon dolgozunk, hogy a legjobban menjen. Személy szerint én azt gondolom, nem lesz gond, mert a felbontott Nagykörúton is beállt már egyféle rend, inkább elkerülik az emberek, tudják, hogy egy sávon lehet itt haladni.

– A Budapesti Közlekedési Központ sem ösztökélte a szervezőket, hogy gondolják meg ezt a mostani felvonulást?
– Nem kérték. Minden egyeztetésen ott voltak ők is. Meg fogják kapni, hogy nekünk hol vannak rendezőink, ők is elmondják, hogy hol irányítják a közlekedést. Teljesen jól megy az együttműködés.

Jótékonyság, egyebek:
minden fontos infó...
...a Magyar Kerékpárosklub honlapján ITT.

– Sokan azt mondják, hogy az elmúlt 4 évben történt a legtöbb dolog a közlekedés fejlesztésben, ami a kerékpárosokat illeti. Egyetért ezzel?
– Ez így van. Célok viszont maradtak bőven. Meg kéne oldani a hidak átjárhatóságát. Küszöbön áll a Lánchíd felújítása, és még nem láttunk arra vonatkozóan megnyugtató tervet, hogy utána könnyebb lesz-e bringával átmenni a Lánchídon. Igazából az összes hídra elmondhatjuk ezt. A Margit hídi bringautat már kinőtte mindenki, főleg hétvégeken elég kaotikus állapotok vannak, egyébként mi előre jeleztük, hogy így lesz. És ugye van a Demszky-örökség, a járdán vezetett bicikliutak, amelyeket nagyon át kéne már alakítani, például Hűvösvölgy vagy Újpest irányába, illetve a Duna partján. Az, hogy „tereljük fel a bringákat a járdára, és majd lesz valami”, már nem működik. Újra kell ezt gondolni, akár csak a külváros–belváros kapcsolatot. Jó, hogy a Kiskörúton lehet kerékpározni, de nem csak a belvárosból áll Budapest. És még egy: a bicikliutak és sávok karbantartása mindig az utolsók között van az utak közül. Ezen a télen megúsztuk a nagyobb havazást, de két éve alig lehetett közlekedni.

– Apropó BKK: Vitézy Dávid távozása óta van-e változás a központ és a kerékpáros érdekképviselet viszonyában? Vitézy kerékpárosbarát filozófiája közismert...
– E téren nincs változás, de az még hátra van, hogy vezérigazgatói szinten egyeztessünk a főbb ügyekről. Szeretnénk egyébként a főpolgármesterhez is elmenni...

– Az kemény dió lesz.
– Bizakodva tekintünk a jövő felé.

A szerkesztő ajánlja