Teljes volt a tanácstalanság a MÁV szobi vonalán kedd reggel

2018. február 6., kedd 08:35, frissítve: kedd 14:04

Ma reggel is több ezren szerettek volna eljutni Budapestre a Dunakanyarból, Vácról és környékéről. Ez azonban ezúttal is komoly akadályokba ütközött.

Háromnegyed hét előtt a váci állomás várótermébe lépve rögtön sejthető volt, hogy ma sem szokványos napra ébredtünk. Tanácstalan utazni vágyók telefonáltak, gesztikuláltak, olyan látvány volt, mintha a tőzsdén lennénk. A Kányádi Sándor Éjfél utáni nyelvét idéző balkáni állomáshangulatban csak annyit lehetett megtudni, hogy a már háromnegyed órával korábban esedékes személyvonat „szerelvényhiány” miatt kimaradt, a fél nyolcas zónázó (Váctól Budapestig nem áll meg) pedig személyként közlekedik majd.

E baljós előjelekkel préselődtünk fel a zónázó szerelvényére, ahol már a csillárról is lógtak az emberek. Megjegyezzük, ilyenkor sokkal egyszerűbb lenne egy tehervonatra felrakni mindenkit, mondjuk, a szén vagy farönkök mellé, esetleg beülhetnének az import személyautókba az utazni vágyók. A személlyé lefokozott gyorsvonat szomorúan állt a váci állomáson, de elindulni nem akart. A jó szándékú kalauz – ilyenkor minden rajtuk csattan, pedig ők is mennének haza vagy dolgukra – szeretett volna, de nem tudott tájékoztatással szolgálni. A több száz, talán ezer emberből sokan elkezdték hívni a munkahelyüket, majd hazaszállingózni. Boldog, aki megteheti.

 

Elbeszélgetek egy MÁV-alkalmazottal, és szóvá teszem, hogy ez érthetetlen, mert késő délelőtt, kora délután általában remekül, hajszál pontosan mennek a vonatok, néha még állniuk is kell az állomáson, ahova egy picivel korábban érnek be. Erre elmondja, hogy a fő problémát a munkaerőhiány okozza, alig van mozdonyvezető, akikre ráadásul súlyos adminisztrációt szakítottak, ezért egy vonat átadása után szinte mellbedobással érnek oda az új szerelvényre, ahol kezdődik elölről az adminisztráció. Eközben erre a vonalra tették rá kétóránként a prágai gyorsvonatokat, ami rendkívüli többletterhet jelent. A terhelt kora reggeli és késő délutáni csúcsot nem bírják. MÁV-osunk összeomlást jósol, amiből ma ízelítőt kaphattunk.

Szalmaszálként kapaszkodtunk bele a 7.50-kor Prágából a Keleti pályaudvarra tartó nemzetközi gyorsba. Igaz, ez nem az a pályaudvar, ahova indultunk volna másfél órával korábban, de a miénk, egyáltalán nem kicsi, és nem is savanyú. Budapest belvárosa, így a misszió fele már teljesülhet. Teljesülhetne, de mire ez a cikk elkészült, még csak Dunakeszinél állunk. Az óra ketyeg, és olyan látványosan nem történik semmi, mint egy westernfilmben csendes pihenő idején.

Maradt időnk elküldeni kérdéseinket a MÁV-nak. Azt firtatjuk, mit takar a „szerelvényhiány” fogalma, nem inkább munkaerőhiányról van-e szó, és van-e pontos felmérésük arról, ilyenkor hányan nem érnek be a munkahelyükre a régióból. Ha a válaszok megérkeznek, olvasóinkat is tájékoztatjuk.

A MÁV válasza szerint nem szerelvényhiány és nem munkaerőhiány okozta a járatkimaradást. Ma reggel, nem sokkal 5 óra után Rákosrendező állomáson egy személyvonat áramszedője letört, a felsővezeték megsérült. A műszaki helyreállításig – várhatóan késő délelőttig – Rákosrendező és Budapest-Nyugati pályaudvar között csak az egyik vágányon közlekednek a vonatok. A veresegyházi vonal S71-es járatai ideiglenesen csak Rákospalota-Újpestig szállítják az utasokat, illetve onnan is indulnak Veresegyházán át Vác felé. Rákospalota-Újpest és Nyugati között a Budapest–Vác–Szob vonalon közlekedő vonatok vehetőek igénybe utazásra. A váci helyi vonatok nem közlekednek, helyettük a szobi vonatok minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Előre láthatóan 20-70 perccel hosszabb menetidővel kell számolniuk a váci és veresegyházi vonalon utazóknak.

A MÁV vonatinfós térképén a vonalon fél kilenc magasságában minden vonat piros vagy narancssárga, több szerelvénynél 60-80 perc a késés.

Végül aztán 8.55-kor sikerült beérnem a Keleti pályaudvarra. 

Frissítés

Helyreállították a felsővezetéket Rákosrendező állomáson, így ismét mindkét vágányon elindulhatott a vonatforgalom Rákosrendező és Nyugati pályaudvar között - közölte a Mávinform 10 óra után.

A közlemény szerint a váci és a veresegyházi vonalon a menetrendszerű közlekedés fokozatosan, várhatóan késő délelőttre áll helyre. A veresegyházi vonal S71-es járatai újra a teljes útvonalukon közlekednek.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.