Tökéletes városi bicikli 45 ezerből? Így!

Bucsy Levente

Bucsy Levente

2015. május 1., péntek 08:00, frissítve: péntek 12:36

Ha nem akarunk divatbiciklit, „csak” használhatót, ami pótolható, ha ellopják, valahogy az alábbiak szerint érdemes eljárni. Nekem bevált.

Aki a közlekedésben főként biciklis, átérzi, milyen az, amikor annyi év „KüllőnÉlő” lét után ellopják egyetlen drótszamarát. Arról már korábban értekeztem a blog hasábjain, milyen elgondolás alapján lakatolok a városban, a mostani helyzet azonban kivédhetetlen volt: a lakat elvágása nélkül, a támaszként használt köztéri objektum kivágása után vitték el a kerékpárt – régi zöld Kästle monti vázon felújított városi szerelés, ovál tekerőtárcsa. Hátha valaki látja még…

Ő volt az, az ellopott zöld Kästle
Ő volt az, az ellopott zöld Kästle
Fotó: Bucsy Levente / MNO

Nem volt egy drága kerékpár, azt hiszem, 30 euró sem volt az Ebay.de-n, aztán itthon felszereltem rendesen. Németországból érkezett, ennek megfelelően a közepesnél sokkal jobb, szinte azonnal használható állapotban volt. Mivel az évek során annyi mindenkinek elmeséltem a történetét, és annyi mindenki megirigyelte az egyébként hivalkodónak közelről sem nevezhető kerékpárt, elhatároztam, az új kerékpár beszerzését és üzembe állítását teljes körűen dokumentálom. Hátha valaki most, a legforgalmasabb városi bringás hónapok közeledtével fanyalodik egy drótszamár beszerzésére.

1. A vásárlás

Bizonyára nagy utánajárással itthon is lehet jó vételt csinálni, de a bejáratott csatornán akartam beszerezni egy új, a könyököm miatt most már teleszkópos biciklit. Ebay.de, kerékpár (mountain bike / fahrrad / citi bike / treking keresőszavak) keresése. Mivel tudom, hogy ma már a monti egyáltalán nem divatos, sokkal olcsóbb, mint egy treking vagy citi modell, és kis átalakítással gyakorlatilag ugyanazt ki lehet hozni belőle városi használatra. Így akadtam bele egy kék, első teleszkópos Gery Fisher modellbe. 71 euróért lett az enyém (ez kevesebb mint 25 ezer forint), és némi keresgélés után egy velem „egy közös gazdasági térben mozgó” honfitársammal haza is hozattam a gépet. (A német forrás mellé még egy érv: ők jó eséllyel nem próbálnak eladni olyat, ami nem használható, és jóléti ország lévén inkább a feleslegesség az eladás fő kritériuma. Ezt alátámasztja az Ebay.de online osztályozója is. Nem adnak el teljesen vackot!)

Ilyen volt
Ilyen volt
Fotó: Bucsy Levente / MNO

2. Irány a szerelő!

Ha az ember átgondolja, hogy pénz, hozzáértés és idő közül melyikből mennyije van, könnyen arra juthat – főleg ha beszél szervizbe járó profibbakkal –, hogy egy használhatósági küszöbön álló kerékpárt inkább érdemes elvinnie egy szakszervizbe. Én a Széna téri szervizbe járok, ha tehetem – bizalmi kérdés. Természetesen át kell gondolni, mi minden nem megfelelő a kerékpáron, mielőtt leadom. Egy gyors próbakör után ki is derült, mi az, amit cserél(tet)nem, javít(t)a(t)nom kell:

  • a kormány állása alacsony,
  • a bovdenek és a fékek eléggé elhasználtak,
  • a hátsó kerékben böszme nagy nyolcas,
  • a külső gumi túl barázdált városi használatra, a belső pedig nem autószelepes (ergo nem fújható bármelyik kútnál).

Az árajánlat: 30 ezer forintból kijön minden! Azt mondom, még így is 50 körül megvan egy tökéletes bicikli, feléből annak, amibe ma egy alsó-középkategóriás kerékpár kerül.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

3. Átvétel

A kormányomat egy beültetett eszközzel 8 centivel megemelték, ami így tökéletesen a méretembe jött. A folyamathoz ki kellett cserélni az összes bovdent is bovdenházzal. Átvételkor aztán az is kiderült, a munka jóval kevesebből kijön, mint amennyit elsőre jeleztek:

  • váltó- és fékbovdenek beállítással, pipák, féktok, kupak: 5120 forint,
  • sima élű, városi defekttűrő külső gumi, két darab (CST): 9800 forint (nem defekttűrővel havonta vehetnék új belsőt a budapesti útszéli üveg- és fémszemét miatt),
  • autószelepes belső, két darab (CST): 2000 forint,
  • hátsó centrírozás: 1000 forint,
  • teljes munkadíj: 4000 forint.

(Gondolkodtam még nyeregcserén is, de egyelőre azzal várok, megfelelő, ami van rajta, nem nagyon használták ezt a kerékpárt.)

Összesen: 21 920 .-

Ilyen lett
Ilyen lett
Fotó: Bucsy Levente / MNO

Így tehát mintegy 45 000 forintból lett egy méretre „gyártott”, nem hivalkodó, használt biciklim, amivel remélem, még annál is több szerencsém lesz, mint a Kästlevel volt. A tempója – mivel könnyebb, de az előzőhöz hasonlóan masszív a szerkezet – már most szembetűnően gyorsabb.

Fotó: Bucsy Levente / MNO

Persze felmerülhet hiányérzet valakiben, ugyanis a világítótestekről és a lakatról még nem értekeztem. Lámpák, illetve első-hátsó fényvisszaverő volt a kerékpáron, ami szintén emelte a bizalmamat a hirdetett bicaj iránt. Ami pedig a lakatot illeti, a Magyar Kerékpárosklub ajánlásaival összhangban – „legyen relatíve olcsó bringád relatíve drága lakattal” – erre rátromfoltam azzal, hogy kölcsönkértem egy használaton kívüli szuper lakatot egy ismerőstől. Egy ilyen amúgy 7000 forint vagy még drágább, hogy ezt is rögzítsük. Néma gyereknek anyja sem érti a szavát.

Utóirat

Valóban született a KüllőnÉlő posztjai között egy a hazai kerékpárgyártás állapotát felmérő összeállítás, de úgy éreztem, a honfiúi lét megnyilvánul a szerviz mint kisvállalkozás „megetetésével” is. Az itthon összeszerelt kerékpárok egyébként is szinte teljes egészében tajvani és más távol-keleti alkatrészekből tevődnek össze, tehát a haszon számottevő része is ott marad…

Fotó: Bucsy Levente / MNO

A szerkesztő ajánlja

Lázár Fruzsina

Mennyit ér ma egy emberélet?

Ismeretségen vagy a jó szerencsén múlik az életben maradás, ha valaki gyors egészségügyi ellátásra szorul.

Vég Márton

Maffiamódszerekkel dolgozhattak Tiborcz Istvánék

Az ellenzék szerint az Elios csalásgyanús pályázatai az utolsó szöget jelenthetik az Orbán-rendszer koporsójába.

Szabó Zsolt

Félig üres korsó: egyelőre nem lesz csendes a bulinegyed

Érvénytelen lett a helyi népszavazás a bulinegyedről, az egész VII. kerületben 43 520 ember szavazhatott. Riport.

MN

Az én Jókaim – 193 éve született a „nagy magyar mesemondó”

A nagy elbeszélőre emlékezve arra kértük szerzőinket, meséljenek nekünk egy flekk Jókait.