Újabb 5,7 milliárd kormánypropagandára

2017. július 1., szombat 11:11, frissítve: szombat 18:52

Bár alig hét hónap alatt 11 milliárd forintot égetett el a nemzeti konzultációval összefüggő kommunikációs feladatokra a Miniszterelnöki Kabinetiroda (MK), úgy tűnik, nem sikerült minden fontos üzenetet átadniuk. Valószínűleg ez lehet a magyarázata annak, hogy a következő hónapokban újabb milliárdokat költenek kormánypropagandára.

A Nemzeti Kommunikációs Hivatal még vélhetően májusban hirdetett meg egy közbeszerzést „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására”. Ez szám szerint már a negyedik tender volt ebben a témában: tavaly novemberben 1,1, két hónappal később 1,9, februárban pedig 7,9 milliárdos értékben kötöttek szerződést ügynökségekkel a kék plakátokkal fémjelzett kampányokra. Most ezt sikerült megfejelni egy újabb 5,6 milliárd forintos kerettel. A pénzből a szokásos csatornákon fognak kommunikálni: lesznek hirdetések megyei és országos lapokban, rádiókban, tévékben, online felületeken és természetesen köztéren is, azaz lényegében mindenhol.

A megbízást az előző két pályázaton is győztes Balásy Gyula ügynökségei nyerték el. A tavaly együttesen is csak 2,3 milliárdos (2015-ben pedig 500 milliós) árbevételt elérő New Land Media és Lounge Design Kft.-k így az idei első fél évben csak az MK-tól 15,5 milliárdnyi megrendelést kaptak. Balásy sikereihez minden bizonnyal kellett Csetényi Csaba bukása is. A kormányzat korábbi kedvenc médiaügynöke az első ilyen kampányt még behúzta, azóta azonban – amint erről lapunk beszámolt – úgy tűnik, egyre kevésbé találják meg az állami megrendelések.

Visszakanyarodva a mostani közbeszerzéshez, az újabb hatalmas megrendelés elég furcsa annak fényében, hogy már az előző 7,9 milliárdos szerződés, sőt az az előtti kontraktus is elvileg decemberig szólt. Úgy tűnik azonban, hogy a hihetetlen mennyiségű pénzt brutálisan gyorsan sikerült kiszórni. Pedig a februári megállapodásban az szerepelt, hogy akár nyolc kampányra is elég lehet az akkor meghatározott összeg.

Nem lenne meglepő, ha a keret bővítésére a napokban rajtoló újabb kommunikációs hadjárat miatt lenne szükség, igaz, ha így van, az felvet néhány kérdést is. Dömötör Csaba, az MK államtitkára Magyar Időknek adott interjújában jelentette be pénteken, hogy a nemzeti konzultációban felmerült témák mentén új kampányt indítanak. Az első „ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” hirdetések pedig még ugyanezen a napon meg is jelentek. Igen ám, de az új szerződést még nem is biztos, hogy aláírták, az erre kijelölt moratórium csak hétfőn jár le. Ha pedig meg is történt a szignálás, Balásyéknak akkor is legfeljebb egy hete volt az új reklámok dizájnelemeinek kialakítására, ami finoman szólva sem túl sok. Persze elképzelhető, hogy a kampánynak egy része még az előző keretből megy, a vége pedig már az újból. Ez esetben viszont szerencse, hogy ugyanaz nyert, különben lett volna némi gond a folytonossággal. Azt egyébként lehetetlen felfejteni, hogy melyik reklámhadjáratot melyik keretszerződésben rögzített összegből finanszírozzák, különösen úgy, hogy az MK sem nagyon törekszik a transzparenciára.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017.07.01.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.