VDSZSZ: megszűnik több ezer vasutas menetkedvezménye

MNO, kn

2009. október 12., hétfő 14:05

A társszakszervezetek által pénteken elfogadott, menetkedvezménnyel kapcsolatos miniszteri rendelet legnagyobb fogyatékossága, hogy figyelmen kívül hagyja a kormány vasút átalakítására vonatkozó terveit – olvasható a VDSZSZ közleményében.

• Már a hét végétől sztrájkolhatnak a vasutasok + Hang
• VDSZSZ: sztrájk lesz
A VDSZSZ úgy véli, emiatt tartalmilag egyenértékű azzal a tervezettel, amelyet a kollektív munkaügyi vita október 6-i fordulóján az érdekképviseletek még egyöntetűen elutasítottak. A korábbi szöveg értelmében ugyanis a miniszteri rendelet az idei év végéig maradt volna hatályban – teszik hozzá. Bár az év végi határidő valóban kikerült a tervezetből, a kormány által tervezett átalakítások miatt január elsejétől a rendelet már amúgy se lesz képes garantálni a vasutasok menetkedvezményét – vélik.

„A VDSZSZ Szolidaritáson kívül az összes többi szakszervezet által október 9-én elfogadott tervezet szerint kedvezményezettnek többek között az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság számít. Ez jelenleg egyet jelent a MÁV Zrt. legnagyobb részét kitevő pályavasúti üzletággal” – írják. A szervezet szerint a kormány azonban a több mint hétezer kilométeres vasúti hálózatból jövőre országosan csupán mintegy 3000 kilométeren kívánja megrendelni a személyszállítást. Emiatt a többi vonalon dolgozó pályavasúti munkavállaló arcképes igazolványa egyből a múlté lesz – teszik hozzá.

„Másrészt a rendelettervezet rögzíti: az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság minősített többséget biztosító befolyása alatt álló vasúti társaságokat illeti meg a menetkedvezmény. Ilyen, a MÁV többségi tulajdonában álló leányvállalat a MÁV-Gépészet Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. is” – számolnak be. A kormány azonban januártól a pályahálózat üzemeltetésével foglalkozó pályavasúti üzletágat a nemzeti vagyonkezelő zrt.-hez szervezné át. Ennek következtében viszont megszűnne a jelenlegi holdingstruktúrában az anyacég és a leányvállalatok közötti tulajdonosi viszony, tehát a MÁV-nak nem lenne a továbbiakban minősített tulajdonosi többsége – írják. Emiatt a két cég munkavállalóinak se jár majd a menetkedvezmény – teszik hozzá. Ráadásul a nemzeti vagyonkezelő még csak meg sincs említve a menetkedvezményre jogosultak között, ami a pályavasúti munkavállalók arcképes igazolványára szintén veszélyt jelent – fejtették ki.

Ismeretes: az érdekképviseletek közül csak a VDSZSZ nem írta alá azt az emlékeztetőt, amely a vasutasok utazási kedvezményét rögzítő miniszteri rendelettervezet jóváhagyását is magában foglalta. A kialakult helyzetet a VDSZSZ Szolidaritás országos választmánya október 13-án értékeli.

(MNO)

A szerkesztő ajánlja

Kuthi Áron

Nincs pénz a magyar múlt megmentésére

Nem csak templomokból áll az épített örökség a Kárpát-medencében. A megőrzésre a végtelen mennyiségű pénz is kevés volna.

Koncz Tamás

Méregdrága nyári elittábor a kormánytagok gyerekeinek

Kerényi Imre miniszterek trónörököseit várja a vörösberényi kolostorba, hogy ott körtáncot lejtsenek, és római stílusú hadi bemutatót tartsanak.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Pethő Tibor

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.