Magyar tengerészek mentették meg a hajótörött kapitányt

MNO

2016. április 10., vasárnap 06:34, frissítve: vasárnap 09:24

2015. augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, s ebből az alkalomból múltidézésbe fogtunk. Keressék a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Hetente többször is jelentkező válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott időszak számaiból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.


 

Magyar tengerészek izgalmas életmentése az Égei-tengeren

Ezt írta a Magyar Nemzet
További bejegyzéseinket itt olvashatja.

A Magyar Királyi Duna–Tengerhajózási Részvénytársaság tulajdonában álló Budapest motoros személyzete március 24-én, a kora délelőtti órákban izgalmas életmentést végzett az alexandria-isztanbuli tengeri úton az Égei-tengeri Levitha szigettől mintegy mintegy tíz mérföldnyire. A személyzet menet közben egy deszkatákolmányon úszó embert pillantott meg. A vihartól felkorbácsolt tengeren többszöri kísérlet után sikerült a deszkatákolmányt egészen megközelíteni. Ekkor látták tisztábban, hogy a deszkákba két ember kapaszkodik. A dühöngő tengeren mentőcsónak leeresztésére gondolni sem lehetett, kötélre erősített mentőövekkel siettek tehát a hajótöröttek segítségére, akik közül azonban az egyik a vihartól s a hidegtől már annyira elgyengült, hogy nem tudott a mentőövbe kapaszkodni és egy hatalmas hullámban eltűnt a mentők szeme elől. A másik embert csaknem teljesen eszméletlenül emelték a hajóra.

A megmentett ember néhány órai ápolás után magához tért és előadta, hogy a neve Christos Malachias, 42 éves görög tengerészkapitány, a 200 tonnás Frixos nevű kis görög gőzös parancsnoka. Pireuszból Bejrútba akartak menni, rakományuk nem volt, március 21-én tengelytörés következtében gőzösük elvesztette csavarját, a gépházba víz tódult be és a kis hajó süllyedni kezdett. Amikor már látták, hogy a hajót nem tudják megmenteni, a 18 főnyi legénységből tizennégyen csónakba szálltak, Malachias kapitány három emberével a hajón maradt az utolsó pillanatig. Midnez a hajnali órákban történt, reggel 6 órakor aztán Malachias kapitány három emberével egy hevenyészve elkészített tutajra szállt. A Frixos gőzös a következő percekben – a menekülők szeme láttára – eltűnt a habok között. A Budapest motoros délelőtt 10 óra tájban ért hozzájuk, de akkorra két embert már elmosott a tutajról a víz, a harmadik ember pedig – mint említettük – a megmentése előtti másodpercekben tűnt el. Malachias kapitány megemlítette még, hogy hogy a hajnali derengésben látta, hogy a 14 emberrel megrakott mentőcsónakot egy hullám felborította. A benne voltak sorsáról semmit sem tud. A Budapest motoros Malachias görög tengerészkapitányt Mitiléne kikötőjéig vitte és ott kiadta a görög hatósági közegeknek, akik köszönetüket nyilvánították a magyar hajó személyzetének az életmentésért.

(1939. március 31., 11. oldal)

 


Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a bittner.levente@mno.hu címre!

Legolvasottabb cikkek

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.