Ártatlanság és romlottság között félúton – lerántják a leplet a kamaszkorról

2017. december 4., hétfő 11:10, frissítve: kedd 08:47

Vajon a kamaszkor beszennyezi a gyermekkor romlatlanságát a felnőttkor tisztátalanságával, vagy a tudatlan gyerek épp ekkor fedezi fel önmagát és válik szellemi és lelkierővel bíró emberi lénnyé?

A kultúrtörténet mindig kitüntetett figyelemmel kísérte ezt az átmeneti időszakot, amely a határhelyzetben az átjárás lelki és fizikai problémáit elementáris erővel fejezheti ki.

 
Ha nem köt a föld (When the Earth Seems to Be Light), 2007-2017
Fotó: © David Meskhi
 

A Capa Központban Golden Boundaries címmel december 4-től látható fotókiállítás neves külföldi és magyar alkotók anyagából válogatva járja körül a kamaszkor kérdéseit.

A tárlat az önkifejezés különféle megjelenési módjait, a személyes autonómia és kulturális sokszínűség keresését mutatja be, a serdülőkor és fiatal felnőttkor ideiglenes összetartozásait, valamint az úgynevezett jelentéstérképeket, amelyeken keresztül az egyén társas lénnyé válik.

 
Skinhead, Babs Soho, Tuniol Barry, (Londoni fiatalok | London Youth 1983-1987
 Fotó: © Derek Ridgers
 

A nemzetközi összehasonlításban is jelentős kiállítás megnyitójára Budapestre érkezik az összes külföldi kiállító, köztük a brit szubkultúrákat mintegy 40 éve fotózó Derek Ridgers vagy Sian Davey, aki tizenöt évig pszichoterapeutaként dolgozott, 2014-ben aztán fényképezőgépet vett a kezébe, és Down-kóros lányáról készült fotóival két évvel később már díjat nyert a Paris Photón.

 
Edzésszünet | (Imágó), 2016
Fotó: © Zuza Krajewska
 

A világhírű lengyel fotós, Zuza Krajewska sorozatán egy fiújavító intézet lakóin egyszerre fedezhetjük fel az ártatlan gyermekkor és sokat látott felnőttség jeleit.

 
NWOBHM rajongó (Metalheads), 2010
 Fotó: © Jörg Brüggemann
 

A Berlinben dolgozó Jörg Brüggemann a heavy metal-rajongó fiatalok életét dokumentálta, míg a szintén Berlinben élő, grúz származású David Meskhi az IDFA dokumentumfilm-fesztiválon díjazott, grúz gördeszkás kamaszok világát bemutató filmjével része a tárlatnak.

 
For God and My Country, 2015
Fotó: © Halász Dániel
 

A magyar kiállítók között szerepel Halász Dániel, aki a Google nemzetközi fotódíját és az Epson Art Photo Awardot is megnyerte.

 
Tébánya 2006–2007
Fotó: Barakonyi Szabolcs
 

Szintén láthatjuk a kiállításon a Mexikóban élő Koleszár Adél munkáit, illetve Barakonyi Szabolcs, Gáldi Vinkó Andrea fotográfiáit és Tóth Márton Emil humorral operáló koncept szobrait.

 
Mateusz és a madarai | (Imágó), 2016
Fotó: © Zuza Krajewska
 

„A felnőtté válás kulturálisan meghatározott, így minden társadalom igyekszik kialakítani saját normáit arról, mi gyerekes és mi felnőttes, mi férfias és mi nőies, mi hasznos és mi haszontalan, mi előremutató és mi retrográd. Ezek a követési módok előíróak és néha azonos, néha pedig ellentétes irányba mennek a globális trendekkel” – fogalmazott a kiállítás kurátora, Oltai Kata

 
Eduardo (Metalheads), 2011
Fotó: © Jörg Brüggemann
 

„A kategóriák, természetükből fakadóan, sztereotip módon írják elő a helyes boldogulás módját, hogy hogyan lehet valakiből megfelelő állampolgár, úgynevezett teljes tagja a társadalomnak. Az ellenállás és az elfogadás közötti egyensúly életben tartása az egyik legfőbb jellemzője ennek az életszakasznak” – folytatta a kurátor.

 
Férfitársaság (The Company of Men), 2015
Fotó: © Alexander Haefeli
 

A tárlat arra is keresi a választ, hogy megjelenhet-e különféle formákban az önállóságra ösztönzés és az önmeghatározás, illetve hogy ez az új individualizmus miként közelíthető meg nemek szerinti felosztásban. Vajon hogyan van kódolva a fiatalság szorongása, a „semmittevés esztétikája” és az útkeresés?

 
Vörös kadét  (Elveszett fiúk), 2000
Fotó: © Slava Mogutin
 

A kamaszkort egy pszichológiai fejlődési szakaszként és egy társadalmi kategóriaként is számon tartjuk, amelyet társadalmi intézmények és rituálék foglalnak keretbe. A szociális reprezentáció erősebben jellemzi, mint bármelyik megelőző vagy ezt követő életszakaszt, vagyis az önkifejezés nem csupán kísérő jelenség, de identitásképző aktus is.

 
Róka | Fox (Unokaöcséim | Nephews), 2008,
Fotó: © Courtesy of Fryd Frydendahl and the V1 Galleryl
 

Az öltözködés, a választott beszédmód, a zenei ízlés mind-mind az önkifejezés és a csoporthoz tartozás eszközei, a szubkulturális hovatartozást jelentő elemek speciális jellemzőivel összhangban ugyanakkor a fiatalok különböző eredetű stíluselemeket olvasztanak egybe és választanak szét, olykor tudatosan, olykor csupán mintákat követve. A kiállítás anyaga pontosan dokumentálja mindezeket: a csoportokhoz tartozás vágyát, az identitáskeresést és annak hangsúlyos felfedezését.

Golden Boundaries - Kamaszkor a kortárs fotográfiában, a kiállítás megtekinthető 2017. december 4-től 2018. március 18-ig minden nap 11 és 19 óra között a Capa központban.