Bankkártyás fizetés: kötelező-e biztosítani?

2015. február 23., hétfő 13:13, frissítve: hétfő 13:14

Jogszerű lehet, ha kisebb összegű vásárlásnál nem lehet bankkártyával fizetni.

Múlt heti cikkünkben annak a témáját bontottuk ki, hogy jogos-e, ha a kereskedő a fizetendő végösszeghez adminisztrációs díjat is felszámol, ha bankkártyával fizetünk. A cikk megjelenése után felmerülő további kérdések kapcsán jelen bejegyzésünkben arra találhat választ, hogy egyáltalán köteles-e a kereskedő biztosítani a bankkártyával való fizetés lehetőségét, illetve korlátozhatja-e, hogy csak bizonyos összeghatár felett fizethet vele a vásárló.

Bankkártyás fizetés: köteles biztosítani a kereskedő?

Bár a mai világban szinte mindenki rendelkezik bankkártyával és természetszerűvé vált a használata, a közfelfogással ellentétben a kereskedő nem köteles biztosítani a bankkártyás fizetés lehetőségét.

A kereskedőket Magyarországon nem kötelezi jogszabály a bankkártyák elfogadására még akkor sem, ha az üzlet bejáratán vagy a pénztárban kiragasztott védjegy szerint elfogadják a kártyát. Kizárólag a forintbankjegy és -érme – mint törvényes fizetési eszköz – kötelező elfogadását írja elő törvény hazánkban.

Ugyanakkor fogyasztóvédelmi szempontból, ha az adott egységben egyébként elfogadják a kártyás fizetést, de egy technikai hiba miatt időszakosan ezt nem tudják biztosítani, előzetesen szükséges tájékoztatni a vásárlókat a csak készpénzes fizetés lehetőségéről. Ha erről megfelelő tájékoztatást előzetesen nem kapott, és emiatt érdeksérelem érte, úgy panaszát beírhatja a vásárlók könyvébe, amelyre 30 napon belül érdemi választ kell kapnia a vállalkozástól. Ha határidőben nem vagy érdemben nem kap választ panaszára, úgy bejelentéssel élhet az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőség előtt. Az elsőfokú hatóság a panaszkezelés módját kivizsgálja, valamint lehetősége van annak felderítésére is, hogy az üzlet megsértette-e esetlegesen a nem megfelelő tájékoztatással a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény rendelkezéseit.

Meghatározhatja a kereskedő, hogy csak bizonyos összegű vásárlás felett fogadja el a bankkártyát?

Igen, ha erről előzetesen tájékoztatja a vásárlóit. Figyelemmel arra, hogy a bankkártyás fizetési műveletek után a kereskedőnek jutalékot kell fizetnie a bank felé, a kereskedőnek ez a fizetési mód többletköltséget eredményez. A kereskedő által fizetendő jutalék mértéke a vállalkozás és a bankja közötti megegyezés tárgya, hazánkban a következő tényezők befolyásolják: a várható kártyás forgalom, az iparág (ruházat, élelmiszer, benzinkút stb.), az elfogadott kártya típusa.

Figyelemmel arra, hogy kisebb végösszegű fizetés esetén a jutalék mértéke a vásárlás értékével összemérhető, ezért gazdaságtalan lehet a kereskedő számára. Nem jogszerűtlen tehát, ha előre meghatározza, hogy például csak 2000 forint feletti fizetés esetén van lehetőség bankkártyás fizetésre, de erről előzetesen tájékoztatnia kell a vásárolni szándékozókat.

Internetes vásárlásnál köteles a kereskedő minden típusú bankkártyát elfogadni?

Néhány kártyatípus nem használható internetes vásárlásra, illetve felhasználása a kártyát kibocsátó banktól függően korlátozott. Ilyenek lehetnek például a Maestro, a MasterCard Electronic és a VISA Electron kártyák. Vásárlás előtt a kibocsátónál meg kell győződni arról, hogy a kártya internetes vásárlásra használható-e, illetve az internetes boltnál arról, hogy az elfogadja-e fizetőeszközként. Az interneten való bankkártyás vásárlás tudnivalóiról ezen cikkünkben, illetve jövő heti blogbejegyzésünkben tájékozódhat.

További hasznos információk: www.nfh.hu

 

Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.

Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság