Vissza kell cserélniük a fehérneműt is az üzleteknek

2018. február 28., szerda 18:33, frissítve: szerda 20:36

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogokat érvényesíthetnek akkor, ha nem műszaki cikket vásárolnak, hanem ruhadarabot, akár fehérneműt, akár lábbelit. A jogszabály szerint az ilyen esetekben ugyanis nincs kötelező jótállás, de ez nem jelenti azt, hogy például egy hibás áru miatt ne lehessen reklamálni a kereskedőnél. Pedig a vonatkozó jogszabályok úgy szólnak, hogy a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető az úgynevezett szavatossági igény. Ennek alapján – a kereskedőnél bejelentett panasz során, amelyről jegyzőkönyvet is kötelesek felvenni – elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti a panaszos. Másodsorban pedig árleszállításra vagy vételár-visszatérítésre vonatkozó igénnyel élhet panasz esetén.

– A fogyasztó választhat, ha hibás az áru, javítást vagy cserét kér. Ez alól azonban kivétel, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan – jelentette ki lapunknak Mátyás Petra, a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője.

A gyakorlatban a határidők játszanak még fontos szerepet, hiszen a vásárlástól számított hat hónapon belül bejelentett hiba esetén mindig az eladót terheli annak bizonyítása, hogy nem teljesített hibásan. – Ha tehát olyan cipőt viszünk vissza fél éven belül a boltba, amelyiknek a talpa elkezdett leválni, akkor az üzletnek kötelessége szakvéleményt beszerezni, hogy a hiba eredete gyári, vagy a használatból fakad – állította a fogyasztóvédelmi szakértő.

Sokan nem tudják, mi a teendő a fehérneműknél, illetve a fürdőruháknál. Persze ez nem véletlen, hiszen e termékek tájékoztatóiban olyan kijelentésekkel lehet találkozni, hogy higiéniai okokból nem cserélik ki, maximum akkor, ha bontatlanul, használat nélkül visszük vissza az üzletbe. Tény, hogy a hibátlan alsóneműt egy bolt sem köteles visszavenni, de csak akkor, ha erről jól látható helyen kifüggesztett táblával felhívja a vásárlók figyelmét. Más a helyzet akkor, ha például az újonnan vásárolt melltartónak elpattant a pántja, vagy egyéb olyan hiba állapítható meg, amelyet zárt csomagolásnál nem lehetett előre tudni. Ilyenkor a már említett szavatossági jogokkal élhet a fogyasztó, azaz nyugodtan visszaviheti az üzletbe és kicseréltetheti a hibás terméket. – Az akciós termékeknél sem tagadhatják meg az eladók, hogy a vásárlók hibás termék esetén panaszt tegyenek. Ha azonban a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmeztették a ruhadarab hibájára, mondjuk éppen emiatt lehetett olcsóbban megvenni, akkor reklamációnak helye nincs, maximum akkor, ha a terméknek más hibája is van – fogalmazott Bercsényi Gábor ügyvéd, aki hozzátette, természetesen minden esetben rendelkeznie kell a panasztevőnek a vásárláskor kapott számlával vagy nyugtával.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2018.02.27.

Legolvasottabb cikkek