A küszöbön áll az elektromos autók forradalma, de fájni fog

Kovács Áron

Kovács Áron

2017. szeptember 12., kedd 10:32, frissítve: kedd 15:32

A robbanómotor halott, és már gyülekeznek is a gyászolók a temetésére. Az elektromos technológia készen áll átvenni a helyét, de vannak gazdasági kérdések, amelyeket még meg kell oldani. Több százezer európai munkahely a tét.
 
Angela Merkel kancellár (középen) a Mercedes-Benz németországi Kamenzben létrehozott, elektromos autókhoz készülő akkumulátorokat gyártó üzemének megnyitóján 2017. május 22-én
Fotó: Sebastian Kahnert / AFP
 

Bár hivatalosan csak csütörtökön kezdődik a Frankfurti Autószalon (Internationale Automobil-Ausstellung, röviden IAA), de már hét közben gyülekeznek a nagy autógyárak vezetői, hogy az iparág jövőjéről beszéljenek. Abban mindenki egyetért, hogy a robbanómotor technológiája haldoklik. Az utolsó lökést a dízelbotrányként ismert csalássorozat lelepleződése adta meg, hiszen kiderült, hiába állítják be környezetbarátként a modern motorokat, azok egyszerűen képtelenek betartani a szigorodó előírásokat.

A kulcsfogalom a tömeges elektrifikáció, vagyis a villamosítás. Az elektromos autó már nemcsak a mérnökök és néhány gazdag ember játékszere, hanem kiforrott technológia – beleértve az egyre nagyobb teljesítményű akkumulátorokat is –, amely készen áll a tömeggyártásra. Azzal pedig, hogy néhány európai ország után Kína is bejelentette, belátható időn belül betiltja az új robbanómotoros autók üzembe állítását, el is dőlt a kérdés, az elektromos kocsiké a jövő (a bejelentés hatására a Tesla részvényei hat százalékkal drágultak).

Az autógyárak előtt álló probléma ma már nem technológiai, inkább gazdasági jellegű: az elektromos autók gyártása egyszerűen kevésbé nyereséges, mint a robbanómotoros járműveké. A Daimler saját számításai szerint egy elektromos Mercedesen feleannyi haszon van, mint egy benzines vagy dízelváltozaton. A kézenfekvő megoldás, hogy bizonyos elemek gyártását ki kell szervezni, jellemzően Európán kívülre, ami viszont munkahelyeket veszélyeztet – főleg Németországban, de akár Magyarországon is.

Az AlixPartners tanácsadó cég számításai szerint az elektromos hajtás gyártása 40 százalékkal kevesebb munkaerőt igényel, mint a robbanómotoroké, ami önmagában 112 ezer európai munkahely elvesztését jelenti a beszállítóknál még az igazán nagy kiszervezések előtt. Azokkal együtt pedig 2030-ig összesen 600 ezer állás szűnhet meg az európai autóiparban.

A kulcskérdés az akkumulátorgyártás, amelyben ma Kína és Dél-Korea a vezető nagyhatalom. Nem véletlen, hogy a kaliforniai Tesla, az elektromos autózás egyik úttörője egy gigantikus akkumulátorgyár építésével kíván megkerülhetetlen szereplővé válni a piacon – persze nem csak az autóiparban. A szabadalmi bejelentések száma viszont azt mutatja, hogy a német autógyárak sokat költenek a fejlesztésre: a japán Toyota után a Daimler jelentette be a legtöbb szabadalmat a lítiumion-akkumulátorokkal kapcsolatban.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Bár a technológia adott, az akkucellák gyártása nagyon drága, nem biztos, hogy megéri az autógyártóknak maguknak előállítani, valószínűleg jobb ráhagyni az ázsiai gyárakra. Matthias Müller Volkswagen-vezér néhány éve kifejezetten azt mondta: nem fognak olyan butaságot csinálni, hogy maguk gyártják a cellákat. Persze vannak a jövedelmezőségen túli szempontok is. Jörg Hofmann, az IG Metall szakszervezeti szövetség elnöke például amellett érvel, hogy az akkumulátorgyártást Németországban kell tartani, hiszen így lehet megőrizni a munkahelyeket, és elkerülni a függést a külső cégektől.

A német konszernek különböző módszerekkel próbálkoztak. A BMW kutatási igazgatója, Klaus Fröhlich szerint a cég képes lenne ugyan a saját cellagyártásra, de észszerűbbnek látja, ha a koreai Samsunggal gyártatja a saját előírásainak megfelelően, majd a bajorországi Dingolfingban szerelik az autókba.

A konkurens Daimler (amelyre a kecskeméti Mercedes-gyár miatt érdemes itthon is figyelni) az Evonik vegyipari céggel közösen saját gyárat indított a szászországi Kamenzben, de kiderült, hogy nem képesek állni a versenyt az ázsiai tömegtermeléssel. A megoldás az lehet, hogy a cellákat Ázsiából vásárolják, majd azokból saját akkumulátorrendszert építenek Szászországban.

(Forrás: Reuters, Süddeutsche Zeitung)

A szerkesztő ajánlja

Stier Gábor

„Kijev nem írhat minden bajt a háború számlájára”

Az egykor Viktor Janukovics csapatában dolgozó politológus, Koszty Bondarenko nem csalódott a Majdanban, mert nem is várt tőle semmit.

Kuthi Áron

Későn ébredt az összes kisebbségi magyar párt

Öt hét alatt még legalább 300 ezer aláírást kell összegyűjteni az őshonos kisebbségek uniós védelme érdekében. A kudarcot is meg kell tudni magyarázni.

Radványi Benedek

Burján Csaba: Amikor kijöttünk Phjongcshangba, korizni alig tudtam

Az aranyérmes gyorskorcsolyázót már az általános iskolában azzal cukkolták, hogy olimpiai bajnok lesz. Interjú.

B. Kovács Gergely

A magyar falu, ami kis túlzással a fél világnak készít fakanalat

Pedagógiai fenyítőeszköz, konyhai alapfelszerelés és a nemzeti minimum. Egy nógrádikum nyomában.