Furcsa nagybevásárlás a Volántól

2018. január 13., szombat 17:03, frissítve: szombat 17:30

Három közbeszerzés nyomán mintegy 130 különböző komfortfokozatú autóbuszt bérel vagy lízingel a Volán Buszpark Kft. különféle pénzügyi konstrukciókban. A három tender egyikét egy olyan cég nyerte meg, amely mindössze három hónapja foglalkozik buszozással. Az üzletágban eddig ismeretlen, közbeszerzésen még sosem indult Leftaton & Meadow Kft. egyedüli indulóként nyerte meg az ötven darab használt, dízel- vagy dízel-elektromos hibrid üzemű autóbusz húszhavi bérleti szerződéséről szóló tendert, és összesen nettó 2,16 milliárd forintért szállítja le a járműveket.

A közbeszerzés ajánlati felhívása szerint ez a cég alapesetben még a műszaki minimumkövetelményeknek sem felelne meg. A tender kiírása úgy szól, hogy az ajánlattevő alkalmatlan a szerződés teljesítésére, amennyiben az eljárást megindító felhívás előtti három évben nem tudja felmutatni legalább 25 darab jármű adásvételét, de egyéb referenciákat is megkívánnak. Ám a cég még a pénzügyi követelményeket sem teljesíti, mivel a kiírás szerint az elmúlt két évben a vállalat nettó árbevételének el kellett volna érnie az 500 millió forintot, de elmaradt ettől. Ügyes trükkel mégis találtak kibúvót szinte minden feltétel alól, ugyanis a közbeszerzési ajánlati felhívás utolsó pontja felmentést ad a minimumkövetelmények alkalmazása alól, amennyiben a nyertes bármely más szervezet (vagy személy) kapacitására támaszkodva is teljesítheti az előírtakat. A Leftaton & Meadow Kft. a közbeszerzési összegzés szerint alvállalkozójának az M6 L.O.G. Kft.-t jelölte meg, és ennek bevonásával már megfelelt a követelményeknek.

Az azonban nem világos, hogy ez a társaság miért nem maga indult a tenderen, hiszen már korábban is partnere volt a Volánnak.

A fentiek alapján meglehetősen furcsa történet bontakozik ki: adott egy teljesen ismeretlen cég, amely eddig nem foglalkozott autóbuszokkal, még honlapja sincs, egyedüli indulóként mégis megnyert egy kétmilliárd forintot érő közbeszerzést úgy, hogy csak megjelölt egy alvállalkozót, történetesen a Volán egyik korábbi partnerét, így mentesülve a követelmények teljesítése alól. A közbeszerzési döntőbizottság nem talált ebben semmi kivetnivalót, az összegzés szerint a cég „kizáró okok hatálya alatt nem áll, az előírt és a rendelkezésre bocsátott dokumentumok alapján alvállalkozója segítségével alkalmas a szerződés teljesítésére”. Egy másik szemet szúró furcsaság, hogy a Leftaton & Meadow azt vállalta: az első buszt a szerződéskötéstől számítva 30 napon belül leszállítja, a többi 49-et pedig 90 napon belül. A cég legutóbbi leadott beszámolója szerint nem rendelkezik az 50 busz értékének megfelelő eszközzel.

Az M6 L.O.G. Kft. nem ismeretlen a Volán számára, a személyszállító társaság 2016-tól folyamatosan bérel buszokat a cégtől. Az M6 L.O.G. Kft. eddigi legnagyobb közbeszerzését tavaly februárban nyerte el a Volántól. Akkor az FHB Lízinggel állt össze, s 138 használt buszt szállítottak le 3,3 milliárd forintért, de a cégnek már 2015-től is voltak kisebb megrendelései. Ez meglátszik az árbevételén is: 2014-ben még csak 445 millió forint volt, ám 2016-ban a kétszeresére duzzadt. Az M6 L.O.G. tulajdonosa egy magánszemély és az Urbarium L.O.GG Kft. Ennek a cégnek az egyik tulajdonosa, egy budapesti ügyvéd, Geri Zoltán kapcsolhatja össze az eddig ismeretlen közbeszerzésnyertest az M6 L.O.G.-gal.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

A cégadatbázis szerint a Leftaton & Meadow Kft. egy balatonendrédi férfi, egy bizonyos Pap Sándor tulajdonában áll, akinek korábban nem volt saját vállalkozása, csak egy szinte nem működő kft. ügyvezetője volt, amelynek tulajdonosa történetesen Geri Zoltán testvére. Emellett a cégközlöny szerint Geri Zoltán volt az, aki ügyvédként ellenjegyezte a Leftaton & Meadow Kft. legutóbbi cégmódosítását. Az ügyben telefonon megkerestük Pap Sándort, aki azonban nem akart nyilatkozni, mondván, pillanatnyilag nagyon fáradt.

A piac megnyitására készülő Volán egyébként folyamatosan igyekszik fiatalítani járműparkját. A közbeszerzési adatbázisban található egyik összegzés szerint például 30 új Volvo buszt vásárol a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és kormányközeli nagyvállalkozó közelébe került MKB Bank leányának, az MKB Euroleasingnek a segítségével. A járművek átlagéletkora körülbelül egy év. Egy másik – már kisebb értékű – közbeszerzést a fent említett M6 L.O.G. Kft. nyert meg. A cégtől ez alapján a Volán 40 darab használt, kéttengelyes, közösségi közlekedésre alkalmas autóbuszt bérel. Ezek átlagos életkora az összegzés szerint 111 hónap, tehát majdnem tízévesek. A buszokat rövid lejáratú konstrukcióban bérlik nettó 465 millió forintért.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2018.01.13.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.