Las Vegasban is feltűnést keltett az autókat vezetni tanító magyar cég

Kiss B. László

Kiss B. László

2018. február 12., hétfő 12:37, frissítve: hétfő 15:36

Hatalmas ütemben fejlődik az autógyártás technológiája, és néhány magyar cég is képes új megoldásokkal előrukkolni. Ilyen például az Aimotive, amely januárban, a Las Vegas-i CES-en (Consumer Electronic Show) keltett feltűnést önvezető autóhoz gyártott érzékelőivel. A budapesti vállalat önvezető technológiája ugyan egyszerűbb, ám olcsóbb is, mint a radartechnológiával dolgozó mostani rendszerek a kocsikban.

Kishonti László, a vállalkozás alapítója szerint a kamerákkal az autókat is meg lehet úgy tanítani vezetni, mint az embereket, vagyis a „szemükkel” látnak, és az „agyukkal” döntik el a cselekvést. Az Aimotive tesztautói már Franciaországban és Kaliforniában is futnak, és

partnereik közt olyan nagy világcégek vannak, mint a PSA Peugeot Citroën, a kínai SAIC, a Volvo, az Intel vagy a Samsung.

Ráadásul az idén már nemcsak Európában, hanem Japánban, Kínában és további amerikai államok közútjain is tervezik a teszteléseket.

A főleg kamerákra épülő, mesterséges intelligenciával támogatott megoldás fejlesztésének folytatására a cégnek 38 millió dollárt (majdnem 10 milliárd forintot) sikerült összeszednie pénzügyi befektetőktől. A már globálisan működő startupnál 170-en dolgoznak, ebből több mint 150-en a Szépvölgyi úton lévő irodában, ahol a kutatás és fejlesztés zajlik. Hogy mennyire szerteágazó a munkájuk, azt jól mutatja, hogy

vannak köztük mesterségesintelligencia-kutatók, robotikai szakemberek, autóipari mérnökök, szoftverfejlesztők és -tesztelők, illetve szimulációs csapat.

A külföldi irodákban (Kaliforniában, Tokióban, Helsinkiben) csak teszteléssel és értékesítéssel foglalkoznak. És hogy mennyire komoly munka folyik az Aimotive-nál, igazolja az is, hogy a Wired.com által összegyűjtött listán a világ legfontosabb autóipari startupjai között ott van a budapesti cég is.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

De vannak más magyar újítások is, amelyeket az autóipar használhat a jövőben. Egy szigetszentmiklósi cég próbálja megvalósítani a legfrissebb technikai ötletet.

A Draspó-Tempo Kft. nagyméretű haszongépjárművekbe beépíthető intelligens szervokormányt fejleszt közel 400 millió forintból, és ehhez 191 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást is kapott.

A szerkezet lényege, hogy figyelmezteti a vezetőt, ha járműve kisodródik a sávból, szükség esetén pedig képes a visszasorolásra is. Emellett a berendezés figyeli a járművezetőt is, alacsony aktivitási szint mellett a rendszer először figyelmeztetőjelzést ad, majd ha azt érzékeli, hogy a sofőr továbbra sem korrigál, akkor beavatkozik. Az okoskormány teherautókba, nyerges vontatókba, valamint autóbuszokba építhető be. A szerkezettel csökkenthető az olyan balesetek kockázata, mint például a tavalyi veronai buszkatasztrófa is volt.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2018.02.12.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

A rádiumlányok a női emancipáció hősei voltak, de az életükkel fizettek

„Nyald, mártsd, fesd!” – mantrázták az óragyárakban fillérekért dolgozó fiatal nők, akik szinte másodpercenként ettek a sugárzó anyagból.

Pápay György

A körzetek többségében nem tekinthető lefutottnak a választás

Néhány százalékos országos erősödés számos egyéni győzelmet hozhat az ellenzéknek.

Kuthi Áron, Zord Gábor László, Garamvölgyi Flóra

Miért és hogyan hagyták el Magyarországot? Három történet a több százezerből

A sebész, akit alig ismertek meg a gyerekei. Egy kutató, akit a szakmája hajt. A házaspár, amelyik ösztöndíjjal ragadt kint.

Stier Gábor

„Kijev nem írhat minden bajt a háború számlájára”

Az egykor Viktor Janukovics csapatában dolgozó politológus, Koszty Bondarenko nem csalódott a Majdanban, mert nem is várt tőle semmit.