Las Vegasban is feltűnést keltett az autókat vezetni tanító magyar cég

2018. február 12., hétfő 12:37, frissítve: hétfő 15:36

Hatalmas ütemben fejlődik az autógyártás technológiája, és néhány magyar cég is képes új megoldásokkal előrukkolni. Ilyen például az Aimotive, amely januárban, a Las Vegas-i CES-en (Consumer Electronic Show) keltett feltűnést önvezető autóhoz gyártott érzékelőivel. A budapesti vállalat önvezető technológiája ugyan egyszerűbb, ám olcsóbb is, mint a radartechnológiával dolgozó mostani rendszerek a kocsikban.

Kishonti László, a vállalkozás alapítója szerint a kamerákkal az autókat is meg lehet úgy tanítani vezetni, mint az embereket, vagyis a „szemükkel” látnak, és az „agyukkal” döntik el a cselekvést. Az Aimotive tesztautói már Franciaországban és Kaliforniában is futnak, és

partnereik közt olyan nagy világcégek vannak, mint a PSA Peugeot Citroën, a kínai SAIC, a Volvo, az Intel vagy a Samsung.

Ráadásul az idén már nemcsak Európában, hanem Japánban, Kínában és további amerikai államok közútjain is tervezik a teszteléseket.

A főleg kamerákra épülő, mesterséges intelligenciával támogatott megoldás fejlesztésének folytatására a cégnek 38 millió dollárt (majdnem 10 milliárd forintot) sikerült összeszednie pénzügyi befektetőktől. A már globálisan működő startupnál 170-en dolgoznak, ebből több mint 150-en a Szépvölgyi úton lévő irodában, ahol a kutatás és fejlesztés zajlik. Hogy mennyire szerteágazó a munkájuk, azt jól mutatja, hogy

vannak köztük mesterségesintelligencia-kutatók, robotikai szakemberek, autóipari mérnökök, szoftverfejlesztők és -tesztelők, illetve szimulációs csapat.

A külföldi irodákban (Kaliforniában, Tokióban, Helsinkiben) csak teszteléssel és értékesítéssel foglalkoznak. És hogy mennyire komoly munka folyik az Aimotive-nál, igazolja az is, hogy a Wired.com által összegyűjtött listán a világ legfontosabb autóipari startupjai között ott van a budapesti cég is.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

De vannak más magyar újítások is, amelyeket az autóipar használhat a jövőben. Egy szigetszentmiklósi cég próbálja megvalósítani a legfrissebb technikai ötletet.

A Draspó-Tempo Kft. nagyméretű haszongépjárművekbe beépíthető intelligens szervokormányt fejleszt közel 400 millió forintból, és ehhez 191 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást is kapott.

A szerkezet lényege, hogy figyelmezteti a vezetőt, ha járműve kisodródik a sávból, szükség esetén pedig képes a visszasorolásra is. Emellett a berendezés figyeli a járművezetőt is, alacsony aktivitási szint mellett a rendszer először figyelmeztetőjelzést ad, majd ha azt érzékeli, hogy a sofőr továbbra sem korrigál, akkor beavatkozik. Az okoskormány teherautókba, nyerges vontatókba, valamint autóbuszokba építhető be. A szerkezettel csökkenthető az olyan balesetek kockázata, mint például a tavalyi veronai buszkatasztrófa is volt.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2018.02.12.

Legolvasottabb cikkek

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.