Napi hétmillió forintot kérhetne a veszteglő metrókért a BKV

MN

2017. június 27., kedd 08:15, frissítve: kedd 11:05

Napi 23 ezer euró, vagyis 7,1 millió forint kárátalányt követelhet a BKV szerelvényenként az orosz Metrowagonmastól a forgalomból múlt pénteken kivont járművek után – írja a Hvg.hu.

A 2015 nyarán aláírt szállítói szerződés szerint „ha a szerelvényt a jótállási körbe tartozó hiba miatt két napnál több időre ki kell vonni az üzemeltetésből, akkor járműállási kárátalány illeti meg a főváros közlekedési cégét”. A szoftverek meghibásodása nevesítetten a jótállási körbe tartoznak, tehát Budapest kérhetné a kártérítést.

A lap emlékeztet, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a BKV egyelőre nem él a hibás teljesítésre vonatkozó garanciális jogaival, a cég bízik benne, hogy a járművek egy-két héten belül ismét forgalomba állíthatók.

A Hvg.hu megjegyzi, a budapesti városvezetést inkább az zavarja, hogy az oroszok késlekednek a többi szerelvény leszállításával. A BKV egyébként korábban már bejelentette, hogy a projektben meglévő késedelmek miatt – nem érkeznek a felújított metrók Budapestre – a cég már bejelentette kötbérigényét az MWM felé, és ez a kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.

Cikkünk megjelenését követően Bolla Tibor az M1 csatornán azt mondta, „természetesen érvényesíteni” fogja a szerződésében rögzített különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat a BKV.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

A vezérigazgató közölte: a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte. Ilyenkor – vagy ha késnek a szerelvények leszállításával, és sok más esetben – automatikusan „kötbérklauzula van”, és ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet. Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények – jegyezte meg.

Úgy folytatta: bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése, az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek. A gyártókapacitásáról azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmastól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok a mostani lemaradást be fogják tudni hozni.

Korábban az Index nyomán megírtuk, hogy múlt péntektől csak a régi orosz metrók közlekedhetnek a 3-as vonalon, a Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis utasította a BKV-t, hogy az öt felújított orosz szerelvényt vonja ki a forgalomból. A BKV elvárja, hogy az orosz mérnökök Budapesten vizsgálják meg a felújított kocsikat, és frissítsék a szoftvereket valamennyi elkészült szerelvényen, és ha majd garantálni tudják, hogy nem történik a csütörtökihez vagy a péntekihez hasonló hiba, akkor visszaállhatnak a vonatok.

Az intézkedés előzménye, hogy rendszerhiba miatt nem nyíltak ki a felújított metró ajtajai a Nyugati pályaudvarnál múlt péntek reggel, így az utasoknak kellett felfeszíteni őket.

Hétfőn Bolla Tibor tagadta, hogy a felújított szerelvényekkel kapcsolatban „bármiféle utasbiztonsági kérdés” lenne, szerinte a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát. Mint mondta, nem találtak olyan hibát, amely „azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz”. 

A szerkesztő ajánlja

Tölgyesi Gábor

Meggyógyítani a törött szárnyú lelkeket – interjú Vásáry Tamással

A zongoraművész, karmester Cziffra Györgyről, a zenén túli jótékonysági koncertjéről és a kalandos hangversenyekről.

Lázár Fruzsina

Mennyit ér ma egy emberélet?

Ismeretségen vagy a jó szerencsén múlik az életben maradás, ha valaki gyors egészségügyi ellátásra szorul?

Vég Márton

Maffiamódszerekkel dolgozhattak Tiborcz Istvánék

Az ellenzék szerint az Elios csalásgyanús pályázatai az utolsó szöget jelenthetik az Orbán-rendszer koporsójába.

Szabó Zsolt

Félig üres korsó: egyelőre nem lesz csendes a bulinegyed

Érvénytelen lett a helyi népszavazás a bulinegyedről, az egész VII. kerületben 43 520 ember szavazhatott. Riport.