Nyereséges és globális elektromosautó-gyárrá alakul az Opel

MTI

2017. november 9., csütörtök 13:13, frissítve: csütörtök 13:13

Az Opel autógyárat, a márkanév ismertségére építve, nyereséges és globális elektromosautó-gyártóvá teszi az integrációt szolgáló átszervezés – jelentette be Michael Lohscheller, az Opel–Vauxhall vezérigazgatója csütörtökön Rüsselsheimben, a PSA konszern és az Opel egyesülését követő századik napon bemutatott PACE stratégiai terv bemutatásakor.

Hozzátette: az autóipar forradalmi átalakulásának kihívásaira válaszként az európai gyárak megtartásával és elbocsátások nélkül alakítják át az Opelt.

Kifejtette: az Opel–Vauxhall évek óta tartó veszteséges működésére és a járműipar drámai átalakulására tekintettel elengedhetetlenné vált a status quo feloldása a cég működésében. Már csak azért is, mert bizonyossá vált, hogy az Opel a jelenlegi keretek között nem lesz képes teljesíteni a 2020-ra hatályba lépő szén-dioxid-kibocsátási korlátozásokat.

A PACE terv által nemcsak ez válik lehetségessé, hanem a nemzetközi élvonalba is emelkedik a vállalat az emissziós normák teljesítése tekintetében, mivel 2024-re teljes egészében elektromosítják a modellpalettát.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

A vezérigazgató megjegyezte, hogy a terv végrehajtása egyúttal költségcsökkentést is jelent, a munkaerőköltség területén is. Hangsúlyozta, hogy a foglalkoztatási kérdésekben felelősségteljesen fognak eljárni, üzembezárásokra és elbocsátásokra nem fog sor kerülni. A vállalat tárgyalásokat folytat az érintett felekkel, az IG Metall szakszervezettel, és innovatív foglalkoztatási megoldásokkal, korai nyugdíjazással igyekszik megoldani a kérdést.

Michael Lohscheller emlékeztetett arra, hogy az Opel a PSA konszernnel való egyesüléssel a negyven üzemmel és tíz fejlesztési központtal rendelkező második legnagyobb európai autóipari csoport részévé vált, amely évi 4,3 millió autó eladásával 55 milliárd euró forgalmat bonyolít.

Az Opel átalakítási terve ennek a potenciálnak a legjobb felhasználására irányul – emelte ki. Célja a bevételarányos jövedelmezőség 2 százalékra emelése 2020-ra és 6 százalékra 2026-ra. Ehhez első teendőként el kell érni, hogy az Opel 800 ezer gépkocsi legyártásával érje el fedezeti pontját. A céget és az alkalmazottakat ugyanis a hatékonyságon kívül semmi más nem tudja megvédeni az autóipar átalakulásának a kihívásaitól – jegyezte meg.

A vezérigazgató ismertetése szerint az átszervezési terv négy fő területet jelölt ki a működés átalakítására.

Az első ilyen terület a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése elektromosítással. Az Opel 2020-ra már négy teljesen elektromos modellel rendelkezik majd, lesz például teljesen elektromos Corsa is. 2024-re pedig az európai modellkínálatban minden egyes modellnek lesz elektromos vagy hibrid változata is.

A második fontos terület az integráció szinergikus előnyeinek a kihasználása. 2020-ra ezen a területen 1,1 milliárd euró, 2026-ra pedig 1,7 milliárd euró megtakarítást tervez elérni az Opel. A gyártási költségeket autónként 700 euróval, a marketingköltségeket pedig 10 százalékkal tervezik csökkenteni 2020-ra. A modellpaletta közös platformra épül majd a PSA konszern keretében a hatékonyság növelése érdekében. A cégcsoport bevételének 7-8 százalékát tervezi kutatási fejlesztési költségekre fordítani. Az Opel fejlesztési és tervezési tevékenységei integrálódnak a PSA szervezetébe, a gyártóüzemek pedig új modellkínálatot kapnak. A karcsúsítás legfelül kezdődik – jelezte a vezérigazgató –, az igazgatótanács tagjainak a száma hatra csökken kilencről.

A harmadik terület az Opel márka megerősítése, a német mérnöki munka és precizitás ismertségének elmélyítése. Az Opel német marad, és német mivoltával bővíti és erősíti a PSA konszern arculatát – jelentette ki Michael Lohscheller.

A terv negyedik területe az eladások nemzetközi felfuttatása. „Opel will go global” – idézte az átszervezés egyik jelmondatát a vezérigazgató. Az Opel 2018-tól évente egy új modellt mutat be a PSA közös platformján.

Carlos Tavares, a PSA csoport igazgatótanácsának elnöke arról beszélt, hogy az átszervezési tervet az Opel munkatársai készítették az Opel munkatársai számára. A PSA konszernnek nem áll szándékában kézi vezérléssel irányítani az Opel munkáját, a cég sorsa teljes egészében az Opel vezetésének a kezében van – mondta.

Megjegyezte ugyanakkor, hogy minden terv csak öt százalékát szokta jelenteni az elvégzendő munkának. „A végrehajtás a mai nappal kezdődik, és a munka kilencvenöt százaléka hátravan” – fogalmazott.

„Az Opel alkalmazottai fenntartható jövőt várnak tőlünk, márpedig ami volt, az nem volt fenntartható. Az Opel másfél évtized alatt 19 milliárd dollárt veszített, és 3 százalékponttal 6 százalék alá csökkent a piaci részesedése Európában” – mutatott rá.

A konszern igazgatótanácsának elnöke felidézte, hogy a PSA átalakításának elmúlt négy éve sem volt könnyű, és a mostani vezetők nem voltak népszerűek. „De végül minden érintett összefogott, így tudtuk elérni, hogy a bevételarányos jövedelmezőség a 2013-ra mínusz 2,8 százalékról az idei első kilenc hónapban már 7,3 százalékra emelkedjen. 2013-ban még 2,8 millió autót adtunk el, addig 2016-ban már 3,15 milliót. A fedezeti pontot pedig sikerült levinni 2,6 millió autóról 1,6 millióra” – mondta el.

Carlos Tavares kiemelte, hogy mint a PSA átalakítása során, úgy az Opelnél is az alkalmazottak nem a problémát, hanem a megoldást jelentik. Az autóipar öldöklő versenyében csak egyetlen dolog nyújthat védelmet: a teljesítmény – fogalmazott.

A szerkesztő ajánlja