Szenvednek az online kassza miatt a taxisok

A sofőröket a saját költségükre ellenőrzi az adóhatóság – Az érdekképviselet több szabályon változtatna

Horváth Attila

Horváth Attila

2017. január 9., hétfő 14:52, frissítve: kedd 13:39

Országszerte mintegy 23 ezer új vállalkozónak kellett beszereznie az online kasszákat januárig: köztük vannak a járműszervizek és az alkatrész-forgalmazók, a pénzváltók, a plasztikai sebészek, de a konditermek, diszkók, a ruhatisztítók és a masszőrök is. A legnagyobb számban azonban a taxisokat kötelezte erre a kormány, hiszen összesen kilencezernél is több sofőr dolgozik az országban.

A lapunk által megkérdezett taxisok teljesen feleslegesnek tartják a készüléket. Eddig is pontos utazási és pénzforgalmi adatokat rögzítettek, ráadásul az új kasszákat be sem lehet építeni a kocsikba – az urh-rádiós rendszer, a taxióra és a gps mellé –, így a legtöbben a kesztyűtartóban szorítottak neki helyet.

– Mivel nem lehet rögzíteni, eddig kétszer keltem ki éjjel az ágyból, hogy az utcán hagyott kocsimból kivegyem az ott felejtett kasszát. Ráadásul eddig is pontosan nyomon lehetett követni a fuvarokat, a kasszával pedig nem. A taxióránál kinyomtatom a bizonylatot, ezen pedig megtalálható, hogy mikor indultunk, hány kilométert mentünk, mikor végeztünk, és a pontos összeget is feltünteti – mondta egy neve elhallgatását kérő sofőr. A probléma tehát az, hogy a kassza önmagában nem tud tételes kimutatást adni a megtett kilométerekről és a tarifáról, azaz jóval kevesebb információval szolgál, mint az eddigi, taxióra által kinyomtatott bizonylat. Ez fogyasztóvédelmi szempontból aggályos.

Több szabályon változtatna az érdekképviselet

– A sofőröknek az sem tetszik, hogy az adatforgalomhoz szükséges internetért túlzottan magas díjat is fizetniük kell, ami jelenleg havonta 1900 forint. Azaz a hetente változó üzemanyagárak mellett a rezsiköltségek is emelkedtek. Mindkét problémát jeleztük a nemzetgazdasági tárcánál, és azt szeretnénk elérni, hogy a viteldíjjelző bizonylatát és az online nyugtát együtt adja ki a gép. Azt is szeretnénk, ha csökkenne az adatkártyák havi díja. Javaslatainkkal jelenleg is foglalkoznak a tárcánál – mondta lapunknak az Országos Taxisszövetség elnöke. Metál Zoltán szerint egy nonstop közértben folyamatosan működik a gép, és folyamatos az adatkommunikáció is, egy taxi esetében azonban – ahol lehet, hogy csak napi öt fuvart bonyolítanak – indokolatlanul magas ennek a díja.

Az átlagosan 170 ezer forintba kerülő készülékhez november végéig lehetett 50 ezer forintos állami támogatást igényelni, ha valaki lemaradt, annak az egész összeget állnia kell. Úgy tudjuk, néhány ezer lehet azoknak a száma, akik ezért rosszul jártak. A másik probléma abból adódik, hogy a taxisok előre programozott készüléket kaptak a forgalmazóktól, amely egy helyen kezeli a készpénzes, a csekkes és a bankkártyás fizetést is. Ha valaki ezen változtatni szeretne, és külön gyűjtőben kezelné a fizetéseket, csak a forgalmazó segítségével tudja átállítani a rendszert. Ez azonban akár több ezer forintba is kerülhet.

Nyolcvan százalékuk üzemelteti az új eszközt

Az elmúlt év utolsó napjaiban főleg a taxisok és a pénzváltók vásároltak online pénztárgépet, az autószerelők és a ruhatisztítók inkább az áfás számlaadást választották – írta meg a Nemzetgazdasági Minisztériumtól kapott adatokra hivatkozva a Világgazdaság. Az adatok azt mutatják, hogy a január 1-jei határidőig összesen több mint 3300 online kasszát helyeztek üzembe az autó- és a motorszervizek, illetve az alkatrész-kereskedők. Az autószerelők mintegy fele viszont nem vett online pénztárgépet, mert fix ügyfélkörük miatt könnyebben azonosítják az adóhatóság ellenőreit, és nekik adnak áfás számlát. A lap szerint a taxisok mintegy 80 százaléka már üzemelteti az új eszközt, és a cégnyilvántartás szerint pénzváltással foglalkozó 213 cégből 173 már használja az online kasszát. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előzetesen mintegy 27 ezer érintettel számolt, végül 23 ezer társaságnak küldtek figyelmeztetőt a kasszák beszerzésével kapcsolatban. A Világgazdaság szerint 5600-an jelezték, nem fognak pénztárgépet venni, inkább áfás számlát adnak.

Pontosítás

A hétfői, Szenvednek a taxisok az online kassza miatt című cikkünkben tévesen idéztük Metál Zoltán, a taxisszövetség elnökének szavait. Azt írtuk, „szeretnénk elérni, hogy a viteldíjjelző bizonylatát és az online nyugtát együtt adja ki a gép.” Az elnök azonban azt mondta, „szeretnénk elérni, hogy a viteldíjjelző bizonylatát és az online nyugtát együtt lehessen kiadni és átadni”. Két külön gépről, a viteldíjjelzőről és az online pénztárgépről van ugyanis szó.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017.01.09.

A szerkesztő ajánlja

Kuthi Áron

Nincs pénz a magyar múlt megmentésére

Nem csak templomokból áll az épített örökség a Kárpát-medencében. A megőrzésre a végtelen mennyiségű pénz is kevés volna.

Koncz Tamás

Méregdrága nyári elittábor a kormánytagok gyerekeinek

Kerényi Imre miniszterek trónörököseit várja a vörösberényi kolostorba, hogy ott körtáncot lejtsenek, és római stílusú hadi bemutatót tartsanak.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Pethő Tibor

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.