Üzemanyagként kezelné az áramot a kabinet

Illés József

Illés József

2017. október 26., csütörtök 20:53, frissítve: péntek 07:17

Óriási társadalmi károkat okozna a kormány, ha jövedéki adót vetne ki az áramra, és így hátráltatná az elektromos autózás elterjedését. Ezzel a lépéssel ugyanis az autózás jelenlegi, erősen légszennyező módját tartanák fenn, ami a bruttó hazai termék (GDP) 19 százalékával megegyező nagyságú (mintegy 6700 milliárd forintos) károkat okoz évente az országnak – nyilatkozta lapunknak Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának a vezetője.

A szakembert annak apropóján kérdeztük meg, hogy a Világgazdaság szerdán arról írt, a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete. Ez azt is tartalmazza majd, hogy amint áthalad az áram az elektromos töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik.

Ami azt vetíti előre, hogy a kormány jövedéki adót szab ki az autókba töltött villanyenergiára.

– Ha kormányzat átgondoltan cselekedne, akkor nem extraadót róna az elektromos autózásra, hanem kedvezményeket adna az ilyen járművekkel közlekedőknek – jelentette ki.

Az általunk megkérdezett szakemberek szerint a nyilvános töltőállomások esetében még elfogadható lenne az extraadóztatás. Ám az autók otthoni töltésekor – különösen a rezsicsökkentés folyamatos ígérgetése mellett – már nem ilyen egyértelmű a helyzet.

Nehezen volna ugyanis megmagyarázható, hogy például a fűnyíró működtetése engedélyezett háztartási árammal, autók töltése viszont tilos.

Emellett meglehetősen drága megoldás lenne új mérőket és külön vezetékeket, illetve töltőegységeket fölszereltetni minden otthonba, illetve munkahelyre, hogy elkülöníthetővé váljon az autó feltöltésére és a más célra történő villamosenergia-felhasználás.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Ráadásul a lakossági villanyenergia árában már manapság is jelentős tétel az adótartam. Csak az általános forgalmi adó eléri a 27 százalékot. A vezetékekre emellett évente méterenként 125 forint közműadót rótt ki a kormány, amit végül a felhasználók fizetnek meg. A nem lakossági felhasználók a családoknál is több közterhet fizetnek az áramárba építve, így az ipari szektor sarcainak a növelése ugyancsak indokolatlan.

Az autók töltésére használt áram üzemanyagként való kezelésének terve azért is meglepő, mert közben az állam támogatja a villanyautók elterjedését. Tavaly szeptember óta magánszemélyek, cégek, önkormányzatok egyaránt pályázhatnak központi pénzügyi segítségre elektromos autók vásárlásához. Autónként akár a vételár 21 százaléka is lehet az elérhető forrás, de maximum 1,5 millió forint kérhető járművenként. Az erre célra elkülönített, 5 milliárd forintos keret 3500 autó beszerzésének támogatására elég.

Tavaly szeptemberben külön az önkormányzatok számára is kiírtak egy pályázatot elektromos töltőállomások telepítésére.

Erre 75 helyhatóság nyújtotta be az igényét, 409 töltőpont létesítésére.

Minden jelentkező kapott támogatást. 2015. augusztus 1-jén pedig bevezették a zöld rendszámot, aminek köszönhetően a villanyautósoknak nem kell fizetniük sem regisztrációs adót, sem cégautóadót, sem gépjárműadót. Ám ezek a kedvezmények némely szakértők szerint az elektromos autók tömeges elterjedése után megszűnnek, és az engedmények helyett jönnek az extrasarcok.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017.10.26.

A szerkesztő ajánlja