A holokauszttúlélő unokája Wagnerrel érkezik

Grund

2012. június 17., vasárnap 17:59, frissítve: vasárnap 23:40

Saar Magal izraeli koreográfusnő táncműben dolgozza fel Richard Wagner Ring-témáját a müncheni Művészetek Házában. Az épületet 1937-ben a náci diktátor, Adolf Hitler avatta fel.

A müncheni operafesztiválon többször megszólaltatják a Wagner-tetralógiát, szemináriumokat, konferenciákat is rendeznek, készülve a 2013-as bicentenáriumra. A június 23-tól július 31-ig tartó rendezvényeken Wagner tetralógiája mellett Mayr, Rossini, Puccini, Sztravinszkij alkotásait is játsszák. Saar Magal Hacking Wagner címmel koreografálja estjét.

Anti-Ring, avagy nem az idő és nem a cipő szorít:Jochen Roller táncművész a koreográfusnővel, Saar Magallal

Fotó: artsjournal.com / Dieter Hartwig


A táncos-alkotó – aki szülőhazájában és az európai operaházakban is keresett művész, dolgozott Párizsban, Londonban – egy holokauszttúlélő unokája. Tudja, „forró témához” nyúlt, hiszen Wagner személyes antiszemitizmusa ismert, zenéjét a nácizmus ideológiai vezérfonalként használta. Ezért Izraelben ma sem játsszák műveit, épp a napokban töröltek egy koncertet a túlélők tiltakozása miatt. (Az első nagy, egész estés izraeli Wagner-koncertet most júniusban a Tel-avivi Egyetem tartotta volna. Emlékezetes: a Wagner-bojkottot az izraeli dirigens, Daniel Barenboim 2001-ben már megtörte. Akkor az váltott ki nagy vitákat, hogy a jeruzsálemi zenei fesztiválon a berlini Staatskapelle az ő vezényletével részleteket adott elő a Trisztán és Izoldából. Múlt évben az Izraeli Kamarazenekar azzal tette kockára állami támogatását, hogy fellépett Bayreuthban, természetesen Wagner-programmal.)

Saar Magal előítéletek nélkül, de az eltérő véleményeket és értelmezéseket sem mellőzve egy virtuális közegben idézi fel A Nibelungok gyűrűjének meséjét, különböző hang- és látványhatásokkal fűszerezve a produkciót, Amit Drori vizuális művész és Moritz Gagern zeneszerzővel együtt. Az előadók csapata nemzetközi: Ulrike Etzold, Lee Meir, Zufit Simon, Eva Svaneblom, Dor Mamalia, Avi Mazli és Andreas Merki izraeli, német és svéd „színben” lép színpadra.

A koreográfusnő darabjában arra a kérdésre keresi a választ: ki és mi Wagner? Úgy látja, amilyen túlzás (volt) Wagner zenéjét szentként, rajongva tisztelni, épp olyan szélsőség a művek merev elutasítása.

Forrás: MTI

A szerkesztő ajánlja

Kuthi Áron

Nincs pénz a magyar múlt megmentésére

Nem csak templomokból áll az épített örökség a Kárpát-medencében. A megőrzésre a végtelen mennyiségű pénz is kevés volna.

Koncz Tamás

Méregdrága nyári elittábor a kormánytagok gyerekeinek

Kerényi Imre miniszterek trónörököseit várja a vörösberényi kolostorba, hogy ott körtáncot lejtsenek, és római stílusú hadi bemutatót tartsanak.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Pethő Tibor

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.