A polgármester esete a valósággal

2016. március 29., kedd 15:46

Puccini műveit, leginkább A köpeny című operáját dolgozta fel Pintér Béla A bajnok című rendezésében a Katona József Színházban. A darab nagy port vert fel egy magyar politikus élethelyzetéhez fűződő hasonlóságai miatt.

A Szerető fia, Péter című, Páger Antal és Várkonyi Zoltán főszereplésével készített 1942-es játékfilmet a cenzúrabizottság hosszú hónapokra dobozba záratta. Állítólag ismert közéleti személyiség interveniált, a filmben ugyanis pontosan magára ismert.

Bár manapság sem a filmeket, sem a színházi előadásokat nem cenzúrázzák, a párhuzam önkéntelenül adódik Pintér Béla átirata esetében. Hiszen a leginkább a bulvársajtó által felkapott „háttér” – az ismert politikus magánéletével fennálló számos hasonlóság – egy idő után fontosabb lett, mint az előadás minőségének kérdése. Részben jogosan; magam sem tudtam függetlenedni a kéretlen beharangozás hatásától.

Rezes Judit és Jordán Adél
Rezes Judit és Jordán Adél
Fotó: Horváth Judit / Katona József Színház

Ha csupán „a dolgot őt magát nézzük”, s normális körülmények között miért is tennénk mást, a darabról alkotott összkép pozitív. Annak ellenére, hogy ez a Pintér-rendezés is inkább való kamaraterembe, mint nagyszínpadra, s a színészek énekbeszéde bizonyos pillanatokban hagy kívánnivalót maga után.

Pintér Béla, ahogy tőle megszokhattuk, többrétegű, sok szálon futó, egy irányba haladó groteszk közéleti „sorstragédiát” vitt a közönség elé. Különleges atmoszférateremtő erejének titka, hogy az opera műfajának fennköltségét természetszerűleg illeszti össze a darab kisszerűen cinikus mikrovilágával. Ebben a környezetben jelenik meg az éles pontossággal ábrázolt, feltörekvő, elveitől elszakadt, korrumpálódott, meggazdagodott, egyúttal kiégett politikus, az újjáválasztott verőcsényi polgármester (Nagy Ervin). Szerencsés, hogy a rendezés egyszerre viszonyul iróniával, elutasítással s bizonyos empátiával a figurához.

Nagy Ervin és Pálmai Anna
Nagy Ervin és Pálmai Anna
Fotó: Horváth Judit / Katona József Színház

Hiteles a polgármester-feleség (Rezes Judit) és a kick-box-bajnok nő (Jordán Adél) az első nagyobb zátonyon véget érő tragikus szerelme, jól eltalált figura a kampányfőnöké (Bezerédi Zoltán) és a riporteré is (Pálmai Anna).

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Hogy érdemes-e a valóságra emlékeztető történetet alapul venni, amelyet élelmes zsurnaliszták pillanatok alatt felderítenek, az már kérdéses. Egyrészt etikai szempontból az: hiszen egyetlen közszereplő disznóságainak ürügyén sem vonható reflektorfénybe az apolitikus családi kör. Másrészt éppen ennek következtében maga a darab lényege veszhet el: fontosabb lesz a pletyka, mint az előadás lényege, vagy a pellengérre tűzött visszásság. Zárójelbe kerül a hiteles közeg, az erkölcsi tanulság pedig az ujjal mutogatás gesztusára szűkül le.

(A bajnok. Katona József Színház. Rendező: Pintér Béla.)

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016.03.29.

Legolvasottabb cikkek

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.