Audrey Tautou újabb tündéri filmmeséje

Tölgyesi Gábor

Tölgyesi Gábor

2012. május 13., vasárnap 11:58, frissítve: vasárnap 15:14

Első pillantásra semmi köze egymáshoz a Nathalie második életének és az Amélie csodálatos életének azon kívül, hogy Audrey Tautou mindkét filmben ragyogó. Mégis, a Foenkinos testvérek most debütáló mozija néhány dologban idézi a kultfilmet.

Az Amélie csodálatos élete óta Audrey Tautout nem láttuk olyan filmszerepben, amely visszaidézte volna a kultfilm elbűvölő hangulatát. A Nathalie második élete most ilyen: van benne költészet, képköltészet, ismeri a mértéket. Igaz, Amélie azóta felnőtt, bohókás vonásait elvesztette, ám megőrizte egyik jó tulajdonságát: álmai továbbra is szépek. Audrey Tautou időközben érett színésznő lett, kis szarkalábai amúgy nagyon vonzók.

 

Interjú a rendezőpárossal

− Attól nem tartottak, hogy a filmet majd mindig az Amélie csodálatos életéhez fogják hasonlítani?

Stéphane Fonekinos: Audrey Tautou Franciaországban is Amélie marad örökre, bármit is csinálunk. Ám filmünk már kapott olyan kritikát, hogy Audrey Tautou első érett, komoly női szerepét játssza benne. Azt a brit plakátot pedig nagyon szeretem, ami úgy reklámozta a Nathalie második életét: Amélie felnőtt lett.
David Foenkinos: Az Amélie csodálatos élete nem olyan realista világban játszódik, mint a mi filmünk. Amélie egy elképzelt személy, ikon lett belőle, míg Nathalie hús-vér figura.

A teljes interjúért kattintson ide »»»

A Nathalie második élete kávéházi nyitójelenete finoman visszautal az Amélie egyik helyszínére. A jóképű fiú, Francois monologizál, fogadást köt magával: ha a gyönyörű lány baracklevet rendel, megszólítja. Snitt, utca, csók, ásó, kapa, nagyharang. Mintha a szerelmesek egy giccses, havas tájat idéző üvegburában állnának tortadíszként − a Nathalie második élete kezdetektől finoman ironizál: ilyen egy szerelmi történet dióhéjban. Ám a boldog óráknak vége szakad, a tökéletes férj, Francois meghal.

Az időközben színházi színlapárus lányból üzletasszonnyá vált Nathalie eztán kap „jó tanácsot” eleget. Sármos, egyébként nős főnöke is vigasszal kecsegteti − Bruno Todeschini mindvégig fantasztikusan tenyérbe mászó −, szinte rögeszméje, hogy levegye a lábáról az özvegyet, de Nathalie megmarad önmaga. Míg egy nap be nem toppan hozzá a csúnyácska svéd beosztott, Markus, aki nem épp a legújabb párizsi divat szerint öltözködik, s talán addigi szabadidejét a tévé előtt, a kanapén nassolva töltötte. Francois Damiens mintha csak egy dán vígjátékból lépett volna elő, elképesztően szórakoztató a figurája.


Audrey Tautou remekül hozza a boldog lányt, a gyászoló nőt − fájdalma bárkit megérint a nézőtéren −, és az újrakezdés felé a jóakaratú Szküllákat és a csábító Kharübdiszeket táncos léptekkel kerülgető asszonyt. Aztán már azon töprengünk, Markus és Nathalie valóban lehetnek-e egymás társai?

Stéphane és David Foenkinos vígjátéka abban zseniális, hogy nem a „lúzernek is lehet egyszer szerencséje” típusú mesével traktál, hanem egészen más utat jár be, finoman adagolva a humort, megsejtetve azt, amit sokszor értetlenül szemlél a kliséket követő, közhelyeken edződött világ. A helyenként költői képeken túl érdemes odafigyelni a férfiak és Nathalie olykor monológként megszólaló gondolataira is: általuk még élesebb, mi érték, mi hitvány. Pazar játék, megnevettet, megríkat.

 




Az Amélie csodálatos életét a Nathalie második élete abban is idézi, hogy a rendezők nagyon ügyesen csempészik a filmbe, miként csodálkozik rá a gyermeki szem az élet olykor rejtett szépségére. S míg Jean-Pierre Jeunet kultfilmjének meghatározó eleme Yann Tiersen muzsikája, Stéphane és David Foenkinos filmzeneírásra Emilie Simont kérte fel. A Pingvinek vándorlása óta tudhatjuk, Emilie Simon is képes jól szíven találni az embert.

(Nathalie második élete (12) – színes, feliratos, francia-svéd romantikus vígjáték, 108 perc, 2011)



A film rendezőivel készült interjúnk itt olvasható.

A szerkesztő ajánlja

Kuthi Áron

Nincs pénz a magyar múlt megmentésére

Nem csak templomokból áll az épített örökség a Kárpát-medencében. A megőrzésre a végtelen mennyiségű pénz is kevés volna.

Koncz Tamás

Méregdrága nyári elittábor a kormánytagok gyerekeinek

Kerényi Imre miniszterek trónörököseit várja a vörösberényi kolostorba, hogy ott körtáncot lejtsenek, és római stílusú hadi bemutatót tartsanak.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Pethő Tibor

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.