Papírforma: Haneke nyerte az Arany Pálmát

kgy

2012. május 27., vasárnap 21:05, frissítve: vasárnap 21:06

A cannes-i zsűri az előzetes várakozásoknak megfelelően Michael Haneke Love című filmjének adta az Arany Pálmát. Meglepetésre díj nélkül maradt Abbasz Kiarostami és Jacques Audiard. A zsűri díját Ken Loach nyerte, a nagydíjat az olasz Matteo Garrone kapta.

A nagydíjat az olasz Matteo Garrone kapta, akinek Reality című filmjét ugyan dicsérte a szakma, de díjesélyesnek senki sem tartotta. A Reality egy nápolyi halkereskedőről szól, akit a családja noszogat, hogy jelentkezzen a Big Brotherbe. Az álom hajszolása egyre jobban megzavarja a férfi ítélőképességét.

A zsűri díját Ken Loach The Angels' Share című alkotása nyerte. Az idén 76 éves Loach évtizedek óta meghatározó alakja az 'A' kategóriás fesztiváloknak, így a cannes-i mezőnynek is, legutoljára 2006-ban Arany Pálmát nyert a Felkavar a szél című alkotásával. A The Angels' Share egy Glasgowban játszódó keserédes komédia, s mint olyan, az elmúlt évek politikusabb darabjaihoz képest szórakoztatóbb munka.

A legjobb rendező a mexikói Carlos Reygadas lett (Post Tenebras Lux), a legjobb forgatókönyv díját pedig a román Cristian Mungiu kapta, aki 2007-ben 4 hónap, 3 hét, 2 nap című alkotásával három díjat is nyert, közte a legjobb filmnek járó Arany Pálmát. A Beyond the Hills két és félórás mozi két lány kapcsolatáról szól. Egyikük Németországból tér haza Romániába, abban a reményben, hogy ismét visszatérhet ahhoz a személyhez, akit igazán szeretett életében, s igazán szerette őt. Ám azzal szembesül, hogy a másik lány közben rátalált Istenre. A főszerepet alakító hölgyek, Cristina Flutur és Cosmina Stratan megosztva kapták meg a legjobb színésznőnek jár elismerést, így Mungiu filmje az egyetlen, amely több komoly elismerést is kapott az este folyamán.

Eközben a legjobb színész díját Mads Mikkelsen nyerte a The Hunt című Thomas Vinterberg filmben nyújtott alakításáért. Mikkelsennek nagyon fut a szekér, decemberben egy spéci Európa Filmdíjjal ismerték el művészetét, s nemzetközi karrierje mellett továbbra is figyel az európai szerzői darabokban való részvételre is. A The Huntban negyvenéves, elvált férfit alakít, akinek új barátnője és állása lesz, amikor egy hazugság miatt egész élete összeomlik.
Az egész estés filmek díjazásából az is kiderül, hogy a korábban esélyesnek tartott Abbasz Kiarostami és a francia Jacques Audiard is díj nélkül távozik Cannes-ból.

A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát egy török alkotás nyerte, amely történetesen a The Artist – A Némafilmeshez hasonlóan némafilm. L. Rezan Yesilbas filmje, a Sessiz-Be Deng egy asszonyról szól, aki három gyerekét egyedül neveli, s férje börtönben ül.

Miközben a győzteseket ünnepli Cannes, érdemes megemlíteni Pálfi György alkotását, amely a Cannes Classics programba kapott meghívást, s az összeállítás záró vetítéseként szombaton játszották nagy érdeklődés mellett. A közönség reakciói pozitívak voltak, s a szakma is elismerően beszélt a Final Cut – Hölgyeim és uraimról. A film forgalmazási jogát megvásárolta a jó nevű Wild Bunch nemzetközi forgalmazó, amely pontosan mutatja, hogy mennyire komolyan veszik Pálfi munkáját. Igaz, ahogy ők is fogalmaztak, ehhez rendezni kell a film szerzői jogait. Pálfiék ettől a szerződéstől várják a jogok rendeződését.

A szerkesztő ajánlja

Kuthi Áron

Nincs pénz a magyar múlt megmentésére

Nem csak templomokból áll az épített örökség a Kárpát-medencében. A megőrzésre a végtelen mennyiségű pénz is kevés volna.

Koncz Tamás

Méregdrága nyári elittábor a kormánytagok gyerekeinek

Kerényi Imre miniszterek trónörököseit várja a vörösberényi kolostorba, hogy ott körtáncot lejtsenek, és római stílusú hadi bemutatót tartsanak.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Pethő Tibor

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.