Tunyogi Henriett tisztelgése Paul Cox előtt

2013. november 25., hétfő 17:18, frissítve: hétfő 17:40

Tunyogi Henriett balettművész idén filmrendezőként debütált. A The Liver című rövidfilmet Cannes-ban vetítették először, azóta a delhi és a londoni filmes mustrára is meghívást kapott a szürrealista álomkép.

Paul Cox, a holland származású ausztrál filmrendező, fotográfus hetvenéves korában májátültetésen esett át. Alapvetően ez a kiindulópontja Tunyogi Henriett első rendezésének, a The Liver című rövidfilmnek, amelynek a művész társ-forgatókönyvírója, főszereplője és producere is volt. A húszas-harmincas évek művészeti törekvéseit idéző némafilmet Super 8-as kamerával forgatták.

– Merész, szürreális álomképként értelmezhető ez a mű, amelynek forgatókönyvét Désirée Fausttal közösen jegyezzük. Életről, halálról, újjászületésről szól ez a film, amellyel Paul Cox előtt szerettem volna tisztelegni, egy olyan ember előtt, aki hisz az álmokban. Hatással volt rám Man Ray világa, Fritz Lang Metropolis című utópiája, de még a Coppélia balett is. T. S. Eliot versei pedig a költő tolmácsolásában hangzanak fel a filmben. Én Erost és a Rózsaszín babát alakítom – mondja Tunyogi Henriett.

Fotó: The Liver film


A The Livert tavasszal beválasztották a cannes-i filmfesztivál Short Film Corner kategóriájába: – A rövidfilmesek kategóriájában a versenyfilmek tizenöt percesek lehetnek. A miénk huszonegy perces, de a fesztivál szervezői azokat a filmeket, amelyeket izgalmasnak találtak, meghívták a versenyen kívüli szekcióba, hogy így segítsenek az alkotóknak promotálni a produkciót – meséli Tunyogi Henriett, aki elmondta azt is, hogy a film később a delhi mustrán versenyzett, ahol kiérdemelte a fesztivál különdíját. Januárban pedig a londoni kortárs művészeti intézetben megrendezendő rövidfilmes seregszemlén vetítik a The Livert.

A tánccal szemben egyre inkább a film kerül előtérbe a művésznő életében. Huszonkilenc éves táncos múlt után a közeljövőben lehet, hogy szögre kerül a balettcipő.

A The Liver forgatása előtt Tunyogi Henriett eljátszotta a holland Feike Santbergen és az amerikai Sophie Kohn által írt To Music című rövidfilm főszerepét. Az alkotás idén áprilisban megnyerte azt az Ebertfestet, ahol rövidfilmek nem is kapnak meghívást a programba, de a fesztivál alapítója, az első Pulitzer-díjas kritikus, Roger Ebert ragaszkodott a To Music vetítéséhez.

Tunyogi Henriett idén nyáron Eszenyi Enikővel és Szamosi Zsófival közösen forgatott a Hartung testvérek Vértestek című alkotásában, mostanában pedig újabb filmes ötletei megvalósításán dolgozik.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.