Valami mjúzik Dániában

2011. október 22., szombat 19:44

Nem túlzás: a WOMEX nyitógáláján fellépni tényleg nagy durranás. Szerda este a világ legnagyobb zenei vásárán a szakma abszolút megmondói hallgatják majd többek között Dresch Mihályt, Szalóki Ágit, Both Miklóst és a Tükröst Koppenhágában.

Aki nagyon harap a népzenére, még biztosan emlékszik rá: a Muzsikás 2008-ban megkapta a WOMEX előadói nagydíját, ami nagyjából a világzenei Oscar rangjának felel meg, országimázs építés szempontjából pedig valószínűleg többet ér, mintha a Magyar Turizmus Zrt. súlyos milliókból teleplakátolta volna a „Hungría egy jó hely” üzenettel a 2008-as világzenei expo helyszínét, Sevillát.

Ezzel a díjjal került be a köztudatba a WOMEX, pedig néhány magyar kiadó, a Sziget vagy a Művészetek Palotája már nyolc-tíz éve képviselteti magát a vásáron minden évben abban az európai városban, ahol azt éppen megrendezik. Nem véletlenül.

A berlini székhelyű szervezettel működtetett WOMEX-et 1994-ben alapította többek között az az angol producer, Ben Mandelson, aki jó szimattal kicsit alányúlt az első Napra-lemeznek (Jaj a világ!), és közreműködött a londoni lemezfelvételben. Liber Endre (Hangvető Zenei Terjesztő Társulás), a WOMEX történetében első kiemelt magyar szereplés szervezője szerint ami/aki nincs ott a WOMEX-en, az a világzenei szakmában gyakorlatilag nem létezik.

Liber Endre (balról a második) és a Tükrös Zenekar
Liber Endre (balról a második) és a Tükrös Zenekar

 

Liber Endre véleménye az is, amit a WOMEX egyébként tisztán sugall: a világzene szimpla kereskedelmi fogalom (azokra a zenékre találták ki, amelyeket a boltok polcain semmilyen szokványos címke alá nem lehetett besorolni), olvasztótégely, az égvilágon minden belefér. És mert ez minden maszlagolás, misztifikálás ellenére így volt mindig is, mára komoly iparággá szerveződött a terjesztéstől a technikát, a sofware-eket adó cégekig minden tevékenység, szolgáltatás, ami a világzenei előadók értékesítését segíti.

Komoly lehetőséget harcolt ki tehát a Hangvető azzal, hogy a teljes szakma, a világ – zenei értelemben – abszolút véleményformáló közönsége előtt szerdán egyórás magyar gálaműsorral nyílik meg a WOMEX ezúttal Koppenhágában. Ráadásul a legjobb pillanatban. A világzenei trendguruk azt jósolják, hogy az afrikai zenék divatjának vége, a dél-szláv rezesbandákon is hamarosan egy időre túljutunk, és a piacon újra igény támadhat a karakteres, autentikus népzene iránt.

Így ha valóra válik a vízió, és a gálaműsor válogatottja rendesen beleég a szakmai köztudatba, még az is megtörténhet, hogy hamarosan trendi lesz Drescht, Ferenczit vagy Szalóki Ágit hallgatni mondjuk Salif Keita helyett.

 

Fellépők. A koppenhágai WOMEX gálaműsornak a Hungarian Heartbeats címet adták a szervezők. A bő egyórás összeállításban fellép Lukács Miklós és Balogh Kálmán cimbalomművész, Szalóki Ági énekes, Szokolay Dongó Balázs és Dresch Mihály fúvós, Dés András ütőhangszeres, Novák Csaba nagybőgős, Both Miklós gitáros (Napra), a Söndörgő és Tompos Kátya, valamint a Tükrös zenekar Baranyai Barbara és Kádár Ignác táncosokkal.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.