Burt Rutan: a csodarepülőgépek építője

2013. április 26., péntek 08:00, frissítve: csütörtök 13:57

A hetven éves világhírű amerikai repülőgép- és űrhajótervezője, Burt Rutan két éve elköltözött a Mojave sivatagból egy Washington állambeli tóvidékre. 372-es számú modelljeként szórakozásból tervezett magának egy különleges hidroplánt, nemrég beszélt róla először nyilvánosan.

Burt Rutan a nem hagyományos repülő eszközök tervezője. Minden hangszeren játszik, első saját cégében a ládában megvehető és otthon összeépíthető repülőgépekből anyagi függetlenségre tett szert. Majd húsz éve a Mojave sivatagban kísérleti repülőgépgyárat alapított, ahol kedvére épített földkerülő apróságokat, repülő autót, egy szállítógépről a levegőben elindítható űrhajót és még folytathatnánk a felsorolást.

szöveg
Burt Rutan és körötte néhány általa tervezett repülőgép
Fotó: Scalled Composits

A hidroplántól az űrhajóig

A közel négyszáz Rutan-repülőgép közül kettőt szinte mindenki ismer. Az egyik a Voyager, amely kétfős személyzettel kilenc nap alatt leszállás nélkül repülte körül a Földet. A másik a SpaceShipOne, egy kompozitból épített űrhajó, amely közel tíz éve repült fel 100 kilométernél magasabbra, nagyobb változatával az idén indulnak kétszázezer dolláros jeggyel az űrturisták.

szöveg
Sir Richard Branson és Burt Rutan, az általa tervezett űrturista kereskedelmi űrhajó és szállítógép modellje
Fotó: Scalled Composits

Szerintem a harmadik világszenzáció a nemrég nevet kapott SkiGull hidroplán lesz, amiről Rutan szokásával ellentétben néhány elemet nemrég egy előadáson elárult, bár a rajzokat a videón letakarták. Az épülő új hidroplán első bemutatóját pedig idén nyárra, az EAA Air Venture fesztiváljára, a világ legnagyobb kisgépes pilótatalálkozójára ígérte.

Rövid leszállás vízen, gyors átrepülés, üzemelés havon, nehéz terepen is

 

Rutan feltételeket állított fel a nyugdíjas projektjének becézett hidroplántervezése előtt. Rövid fel- és leszállási úthossz akár ismeretlen vizeken is. Nagy sebesség két pont között, több személy szállítása. Leszállás havon, földön, utóbbi esetlen nehéz terepen, köves leszállópályán is, vagyis Rutan hároméltű repülőgépet tervez. Beférjen egy egyállású garázsba, amihez összehajtható szárnyak szükségesek. Végül kitben, vagyis alkatrészként ládába csomagolva is eladható legyen.

szöveg
Balról a magyar származású Steven Udvar-Hazy által alapított múzeum igazgatója, Jack Dailey haditengerészeti tábornok, jobbról Paul Allen milliárdos, aki finanszírozta közel tíz éve az űrugrást, ezért kapták a National Air and Space Museum díját
Fotó: Scalled Composits

Rutan ötletet merített a Convair F2Y Sea Dart szuperszonikus kétéltű vadászrepülő hidroplán megoldásából, ahol sítalppal biztosítják a gép kiemelkedését a vízből és a szárnyai egyben vízi szárnyak is, a gép azokon úszik. A szimpla vízi szárny megoldás alkalmazása ma már elég ritka, repültem ilyen géppel Oroszországban, a lassú kiemelkedése miatt hosszú volt a felszállóútja a tengeren.

De visszanyúlt saját korai, 61. számú modelljéhez is, amit Long EZ néven árusított. Ott elöl úgynevezett kacsaszárnyak segítették a stabilitást és tolópropelleres motor adta a hajtóerőt.

szöveg
Az eredeti Long EZ modell orrfutója kerekes sítalpon, hátsó szárnyfesztávja csak 8 méteres
Fotó: Scalled Composits

SkiGull – 13 méteres szárnyfesztáv, két tolómotor

Amit még a mester elárult: a SkiGull egymotoros vitorlázó-repülőgép lesz 13 méteres, összecsukható szárnyfesztávolsággal, amit a szárny tetején levő kettő darab, 70 KWh teljesítményű motor hajt majd. Valószínűleg a szárny vízi szárny lesz, mert leszálláskor a pilóta „belehuppan” a vízbe, de nem megy át tengeralattjáróba – viccelődött Rutan. A felszállás megkezdésekor pedig csak a pilóta feje lesz a víz felett.

szöveg
A továbbfejlesztett Rutan-féle Long EZ modellek egy tengerbe helyezett repülőtérről is indulhatnak
Fotó: Scalled Composits

A rutani csavar az egészben a sítalpak, illetve a szárnyak és a hajótest kapcsolatának újfajta megoldása lesz, illetve a több száz kilométeres utazósebességhez való alkalmazkodás. A trimaránt, vagyis a három keskeny hajótestből álló rendszert fából már megépítette, most vizsgálja, milyen erő szükséges a felemelkedéshez.

szöveg
Rutan repülő autója katamarántestű – itt szerzett tapasztalatot egy trimaránhoz
Fotó: Scalled Composits

Lehet, hogy Rutan a korábbi repülő autó modelljéből veszi át az utasok elhelyezésének megoldását, és akkor mindegyik testben egymás mögött ülhet két-két ember, nyilván a középső testben a pilóta.

Rutant annak idején az űrbe is az a hit vitte fel, hogy sivatagi garázsából hatalmas NASA-infrastuktura és hozzá méltó állami költségek nélkül megfizethető űrhajót adhat az emberek kezébe. Nyugdíjas projektjében sem adja alább, olcsó közlekedési eszközt kínál majd a vízről, és ezzel új fejezetet nyithat a hidroplánok százéves történetében. Júliusban meglátjuk.

szöveg
Az örökifjú skót, aki a SkiGull hidroplánon kívül napjainkban kettő darab Boeing B747-es repülőgépet épít össze a világ legnagyobb légi rakétakilövő padjává (Stratolaunch)
Fotó: Scalled Composits

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen, olvassanak bele abba is!

Forrás: www.vizirepules.hu

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.