Az Amerikában működő orosz propagandát vizsgálja az FBI

MTI

2017. szeptember 14., csütörtök 10:51, frissítve: csütörtök 11:32

Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) vizsgálatot indított két, az orosz kormány által pénzelt és az Egyesült Államokban működő médiaszervezet ellen, amelyeket azzal gyanúsítanak, hogy komoly szerepük volt a Donald Trump győzelméhez vezető Kreml-propaganda terjesztésében – írja a Los Angeles Times című amerikai napilap.

Az újság helyi idő szerint szerdán közzétett cikkében azt írta, hogy az FBI egyik célpontja a Russia Today (RT), Moszkva egyik legismertebb angol nyelvű műsorszolgáltatója, míg a másik a szintén a Kreml szócsövének számító Sputnik News rádióadó és hírügynökség.

A nyomozók azt vizsgálják, hogy a külföldi érdekeket képviselő lobbistákra vonatkozó amerikai törvény értelmében be kell-e jegyeztetni a két szervezetet külföldi ügynökként. A törvényt még a második világháború előtt alkották a náci propaganda terjedésének megfékezésére.

A külföldi lobbisták bejegyzésére vonatkozó 1938-as törvény (FARA) értelmében mindenkinek jelentkeznie kell az amerikai igazságügyi minisztériumnál, aki egy külföldi kormány utasítására, kérésére vagy irányítása alatt tevékenykedik. A FARA kivételt tesz azokkal a médiaszervezetekkel, amelyek nem külföldi kormányokat szolgálnak ki. Ezt a mentességet élvezi a brit BBC, valamint a német Deutsche Welle. Ugyanakkor a Peking felügyelete alatt álló China Dailyt, az NHK Cosmomedia japán tévécsatornát és a dél-koreai Korean Broadcasting Systemet (KBS) például bejegyezték az igazságügyi minisztériumnál.

Az amerikai hírszerzés egy januári jelentésében arra a következtetésre jutott, hogy az RT és a Sputnik a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során egy sokoldalú orosz titkosszolgálati művelet részei voltak, amelynek célja a demokrácia lejáratása és Trump győzelmének elősegítése volt.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Ezzel az állítással a szóban forgó orosz médiumok néhány munkatársa is egyetért. „[A Sputnik] nem hírügynökség. Kívülről annak látszik, de valójában propagandagépezet” – mondta Andrew Feinberg, a Sputnik egykori fehér házi tudósítója.

Az FBI ügynökei a múlt hónapban két órán át faggatták Feinberget az orosz kormány befolyásáról. A volt tudósító elmondta, hogy a Sputnikkal fenntartott öt hónapos munkaviszonya alatt szerkesztőit csaknem kizárólag olyan történetek érdekelték, amelyekben a politikai összeesküvés játszotta a főszerepet. A rovatvezetők nem rejtették véka alá, hogy Moszkvából kapják az utasításokat.

„Mindig is ostobának akarták láttatni az amerikai kormányt. Egyfolytában azt hallottam: Moszkva ezt akarja, Moszkva azt akarja” – tette hozzá Feinberg.

Mingyija Gavaseli, a Sputnik washingtoni irodájának vezetője nem kívánta kommentálni az értesüléseket. Az RT honlapján azt írta kedden, hogy levelet kapott az igazságügyi minisztériumtól: jegyeztesse be magát külföldi ügynökként. A szervezet nem tudatta, hogy eleget tesz-e a felszólításnak.

„Az amerikai kormány újságíróink ellen indított háborújának célja az, hogy kiábrándítson minden álmodozó idealistát, aki még hisz a szólásszabadságban” – szögezte le az RT főszerkesztője, Margarita Szimonjan. A véleménynyilvánítás szabadságát „azok teszik sírba, akik kitalálták” – fűzte hozzá.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Richárd

Titkos kommunikációs stratégia oldalanként 450 ezerért Cegléden

A város fideszes önkormányzata hivatalosan üzleti érdekből rejtegeti méregdrága tervét.

Tompos Ádám, Schuszter Csaba

„Jelentsen fel, úgysem fog történni semmi”

A Központi Nyomozó Főügyészség előtt a fideszes „jelölt” karácsonyi csomagjának ügye.

Majláth Ronald

Szélesedő szakadék, és egy elveszett nemzedék

Egyre nehezebb tapasztalatlan fiatalként boldogulni a globalizált világban.

Pallagi Marianna

Aggódnak a magyarok, amiért ukrán katonákat telepítenének Kárpátaljára

A helyi magyarok úgy vélik, hogy a nacionalisták után a frontot megjárt harcosok is célba vennék őket.