Az első nonstop repülőjárat Ausztrália és Nagy-Britannia között

2018. március 24., szombat 17:07, frissítve: vasárnap 11:55

Helyi idő szerint 18 óra 45 perckor felszállt az ausztráliai Perth-ből a Qantas légitársaság QF9-es járata, hogy 17 órányi, leszállás nélküli repüléssel később landoljon a londoni Heathrow repülőtéren. A gép vasárnap 13 óra 30 perckor fog visszaindulni Ausztráliába, mármint QF10-es járat.

Ez a történelem első nonstop repülőjárata Ausztrália és az Egyesült Királyság között. A BBC cikke szerint jól illusztrálja a technika fejlődését, hogy a volt gyarmat és az anyaország közötti közlekedés száz év alatt a hat hétig tartó hajóúttól eljutott a leszállás nélküli, 17 órás repülőútig.

A 14 498 kilométeres út egyébként nem a leghosszabb menetrend szerinti repülőjárat, hiszen a Qatar Airways Auckland–Doha járata néhány kilométerrel többet (14 535 kilométert) repül. A kenguruútvonalnak is nevezett Ausztrália–Nagy-Britannia repülőjárat eredete egészen 1935-ig vezethető vissza. Az első úton tíz nagy megállót és még 21 üzemanyag-utántöltő leszállást iktattak be.

A Qantas légitársaság első ilyen járata 1947-ben szállt fel. A Lockheed Constellation típusú, Sidney-ből indult gépnek hétszer kellett leszállnia Darwinban, Szingapúrban, Kalkuttában, Karacsiban, Kairóban, Castel Benitóban, Rómában és végül Londonban. 29 utas fért fel a gépre, a személyzetet három pilóta, egy rádiós, egy navigátor, két repülőmérnök és három légiutas-kísérő alkotta. A retúrjegy mai áron számolva majdnem 9 millió forintot kóstált.

 
Qantas-festésű Boeing 787 Dreamliner
Fotó: Qantas.com
 

A mostani járatot egy Boeing 787-9 Dreamliner fogja kiszolgálni, amelynek üzemanyag-hasznosítása kétszerte hatékonyabb, mint a Boeing 747-é. 236 utas fér fel a repülőre, négy pilóta és 12 főnyi kabinszemélyzet utazik velük. A Qantas szerint egy retúrjegy ára nagyjából 330 ezer forint. A Dreamliner 92 tonna, vagyis 110 köbméter üzemanyagot képes magával vinni, ez az alapfeltétele a hosszú távú, megszakítás nélküli utaknak. 

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

A légitársaság azzal hirdeti új járatát (és annak olcsóságát), hogy 1947-ben egy átlag kereső 75 heti bérébe került az oda-vissza jegy. Manapság viszont egy átlagos ausztrál egy hét alatt többet keres, mint a járat 1300 ausztrál dolláros jegye.

Persze, hogy milyen 17 órát eltölteni egy helyben a turistaosztályon, az egy másik kérdés. 

Legolvasottabb cikkek

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.