Hiába minden ígéret, még mindig erősen szennyeznek a dízelmotorok

2017. augusztus 2., szerda 10:56, frissítve: szerda 17:59

Két évvel a Volkswagen dízelbotránya után minden fogadkozás ellenére sem felel meg minden autó a környezetvédelmi előírásoknak. A Deutsche Umwelthilfe (DUH) német környezetvédelmi szervezet mérései szerint hetvenöt új, tehát már a botrány után gyártott, Euro 5 vagy Euro 6 szabványnak elvileg megfelelő modell többsége nem képes megfelelni a hatályos előírásoknak, nitrogén-oxidokból egyes esetekben a határérték sokszorosát eregetik a levegőbe.

Az adatokból – a teljes lista itt elérhető – az derül ki, hogy a leginkább környezetszennyező autó az Audi A8 L 4.2 TDI, amely kilométerenként 1422 milligramm nitrogén-oxidot bocsát ki, ami a 80 milligrammos határérték 17,8-szerese. A második helyen az egyik legújabb modell, a 2016 második felében bevezetett Volvo S90 4D áll, amely kilométerenként 1076 milligramm nitrogén-oxidot bocsát ki, több mint 13-szorosan túllépve a határértéket. A feketelistán szerepel még a Fiat 500X 2.0, a Renault Captur 1.5 dCi, a Land Rover Discovery Sport HSE TD4, a Mercedes-Benz B 180d, az Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI és a Volkswagen Golf 1.6 TDI.

Axel Friedrich, a DUH vizsgálatának vezetője azt nyilatkozta: a lista megmutatja, hogy a határérték-túllépés tömeges és drámai mértékű, és ez elfogadhatatlan. A vizsgált hetvenöt modellből mindössze négy volt képes tartani a tesztek során a 80 milligrammos nitrogén-oxid-határértéket, mind német gyártmányú: az Audi A5 2.0 TDI, a Mercedes-Benz E 200d az új OM 654 motorral, az Audi Q3 2.0 TDI quattro és a Volkswagen Sharan 2.0 TDI.

Az eredményeket épp szerdán publikálta a Bild, a legnépszerűbb német bulvárlap, amikor Berlinben összeülnek a szövetségi és tartományi vezetők a nagy autógyártók képviselőivel – akik a dízelbotrány után most a német történelem legnagyobb kartellbotrányában érintettek –, hogy megbeszéljék, hogyan lehetne csökkenteni a gépkocsik károsanyag-kibocsátását. A politikai nyomás hatalmas a konszerneken, hiszen az egész német ipar hitelessége a tét, de egyelőre a gyártók csak odáig jutottak, hogy szoftverfrissítésekkel javítanának a kibocsátási adatokon.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Michael Müller, Berlin szociáldemokrata polgármestere szerint ez már kevés, a járművek fizikai átalakítására is szükség van, ez az egyetlen módja annak, hogy elkerüljék a dízelüzemű autók kitiltását bizonyos városi területekről. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szerint a régebbi gépkocsikat is át kellene alakítani, de ennek költségét semmiképp nem viselhetik a tulajdonosok. Horst Seehofer bajor és Stephan Weil alsó-szászországi miniszterelnök szerint anyagilag, például adókedvezményekkel kellene ösztönözni, hogy az emberek lecseréljék régebbi dízelautóikat újabb, tisztább modellekre.

Legolvasottabb cikkek

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.