Öt városban tesztelné a német kormány az ingyenes tömegközlekedést

MTI

2018. február 13., kedd 19:06, frissítve: kedd 19:31

A közösségi közlekedés ingyenessé tételét mérlegeli a német szövetségi kormány egy kedden kiszivárgott levél szerint, amelyben a levegőminőség javítása érdekében tervezett intézkedésekről tájékoztatják az Európai Bizottságot.

A brüsszeli testület környezetvédelmi ügyekért felelős tagjának, a máltai Karmenu Vellának megküldött levél szerint a szövetségi kormány, a tartományi kormányok és a helyi önkormányzatok vizsgálják a helyi tömegközlekedés ingyenességének lehetőségét, valamint hogy a fizetős rendszer megszüntetése miként szoríthatja vissza a magánautók használatát, és ennek révén hogyan javíthatja a települések levegőminőségét.

Vizsgálják azt is, hogy miként lehet csökkenteni az autóforgalom környezetszennyező hatását a közlekedési szabályok átalakításával, és tervezik, hogy a személyszállításban és az áruszállításban is új előírásokat vezetnek be, amelyek arról rendelkeznek, hogy a leginkább veszélyeztetett területeken csak alacsony károsanyag-kibocsátás mellett szabad ilyen üzleti tevékenységet folytatni.

A kancellária, a környezetvédelmi minisztérium és a közlekedési minisztérium közös levele szerint az újításokat öt városban – Bonn, Essen, Herrenberg, Mannheim, Reutlingen – próbálják majd ki, és a tesztek után döntenek az ingyenes tömegközlekedés és a többi mérlegelt átalakítás országos bevezetéséről.

Magyar Nemzet hírlevél

Legizgalmasabb cikkeink naponta egyszer az ön e-mail-fiókjában!

A feliratkozással beleegyezik abba, hogy a Magyar Nemzettől hírlevelet vagy cikkeinkről szóló üzenetet kapjon postafiókjába. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Ez az emailcím nem érvényes

Németországban a közösségi közlekedés egyre népszerűbb, a jegyekből és bérletekből származó bevétel tavaly 12,8 milliárd euró (4000 milliárd forint) volt, ami 3,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A közlekedési vállalatok kiadásaik nagyjából felét fedezik az utasoktól beszedett pénzből. Ha ingyenessé teszik a járműhasználatot, a jegy- és bérletárbevétel kiesését közpénzből kellene pótolni. A Brüsszelnek megküldött levélről beszámoló német hírportálok szerint az ingyenes tömegközlekedés finanszírozásáról még nincsenek elképzelések.

Németország az uniós tagállamok azon csoportjába tartozik, amelyekkel szemben a második szakaszba lépett a magas légszennyezettség miatt korábban megindított kötelezettségszegési eljárás. Karmenu Vella január végén figyelmeztette az érintett országok kormányát, hogy a bizottság az Európai Bírósághoz fordul, ha tíz napon belül nem adnak róla tájékoztatást, miként tervezik orvosolni a problémát.

A nagyvárosok légszennyezettsége Németországban azért is fontos téma, mert a szövetségi közigazgatási bíróság február 22-én kihirdeti döntését a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű környezetvédő civil szervezet és Észak-Rajna-Vesztfália tartomány perében, amely arról a kérdésről szól, hogy az önkormányzatok megtilthatják-e a dízelautók használatát a károsanyag-kibocsátási határértékek betartása érdekében. A szövetségi kormány és a tartományok szeretnék elkerülni a tiltást, és igyekeznek más eszközökkel elősegíteni a levegőminőség javulását.

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.