Az Üllői úti baleset széttrancsírozása

Bucsy Levente

Bucsy Levente

2014. szeptember 5., péntek 05:51, frissítve: péntek 09:23

A Thököly úti busz kontra kerékpáros baleset szinte megismétlődött az Üllői úton. Vagy mégsem? Tollhegyen az újabb bringásgázolás, ami nem is annyira ismétlődés, ha egy kicsit jobban megnézzük. Hát megnéztük.

Azért ragadok tollat a Kerékagy blogon megjelent biciklis vs. BMW-s baleset kapcsán, mert naponta „oda és vissza” is ezen az útvonalon járok. Sokan úgy formálnak véleményt az eseményeket látva, hogy fogalmuk sincs az ottani viszonyokról, nem közlekedtek még autóval az Üllőin, illetve nem ültek kerékpáron Budapesten.

(Megjegyzés: a tankönyvrészleteket fikázó cikkek kapcsán én sem megyek szakmódszertani véleményalkotásba, mert nem vagyok magyartanár, mindössze az orbáni fasiszta diktatúrát kiáltók figyelmét szoktam ráirányítani arra, hogy az ostrom alá vett hetedikes magyartankönyv 2006-os kiadású...)

Szeretnék tisztázni néhány dolgot – tényleg csak a véleményalkotás szintjén, tehát lehet rajta vitatkozni, nem vésem kőbe –, főleg azok után, hogy a Thököly úti buszos bringásleszorításról sem sikerült világossá tennie a véleményalkotóknak, hogy mi minden volt gáz abban az esetben.

1. Fejkamerával tekerő provokátor, eljátszott helyzet

Jó néhány kommentelő összeesküvés-elméleteket gyárt. Halvány lila fogalmuk sincs arról, hogy mennyien bringáznak Budapesten (naponta százezres nagyságrend, hahó!), így természetesen arról sem, hogy egy igen elterjedt hobbi fejkamerával tekerni. Ilyen kamerákat kici ocóban 20 ezerért is lehet kapni, de neten külföldről 80-100-ért elég király modelleket is megrendelhetünk. Szóval nem csak a Barátok közt vagy az Édes élet lehet hobbija valakinek, esetleg a plázázás vagy a kommentelés (hehe...), hanem a város szemlélése, szemléltetése is, bringás kamerázás segítséggel. Szerintem amúgy elég látványos hobbi, ráadásul a „termék” segít megérteni a közlekedés lelkivilágát is egy kicsikét. (Részletek erről a keretes írásban.)

Fejkamerás szemellenző-nyitogatás
Egyik régi gimis cimbora dobta át azt a fejkamerával készített videót, amelyben több tucat hétköznapi bringás konfliktushelyzetet találunk összefűzve. A 13 perces összeállítást annyira érzékletesnek és természetesnek találtam, hogy fogtam magam, kiemeltem belőle 20+1 helyzetet – hangos gondolkodásra invitálok mindenkit, akit érdekel a közlekedési konfliktushelyzetek kezelése. A KÜLLŐNÉLŐ KORÁBBI POSZTJA

2. Menjen csak a sáv szélén a kerékpáros!

A videón feltűnő, hogy a kerékpáros a sáv közepén teker, illetve egyre inkább tart a sáv bal széle felé, mivel messziről látja a várakozó rendőrbuszt, amit ki akar kerülni. Nem, nincs ma már jobbra tartás a kerékpárosoknak, és ezt nem csak a nem autózok, hanem a jogsisok is rosszul tudják, nem kell ledudálni senkit sem hátulról. Ledudálni amúgy sem kell soha, mert nagyon balesetveszélyes, kerékpáron ülve rémisztő, ezért esést generálhat. (Ez a videóhoz csak közvetetten kapcsolódik.)

3. Irányjelzés sávváltáskor (kerékpár)

Sajnos nem látjuk, hogy jelzi-e a sávváltási szándékát a kerékpáros az Üllői külső sávjában. Én mindig minden esetben egyrészt jelzek – ha ennyi időm van a sávváltásra, főleg! –, sőt: nemcsak sávváltáskor, hanem akkor is, ha sávon belül át kényszerülök húzódni a másik szélére, hogy aki mögöttem jön, autós, értse, valami történik előttem. Ide citálnám még azt is, hogy tévedés azt gondolni, a kerékpáros kevesebbet érzékel a forgalomból. Épp az Üllőin nagyon tipikus, hogy két-három kereszteződéssel is előre látszódnak az események, hisz fél méterrel magasabban ülök, mint aki autót vezet. Visszatérve: a sztoriban nincs szó arról, hogy a kerékpáros jelezte-e sávváltási szándékát, az viszont jól látszik, hogy valóban sávot vált. Ha jelez, beengedik, és vált a kerékpáros, a baleset nem következik be, hisz a sávon belül már a biciklis nem előzhet jobbról (kivéve piros lámpánál, ekkor fel lehet állni a sor elejére); szépen kihalad előle a BMW-s.

4. Előzési távolság

Nem tudom, megvan-e a 60 centi, ami bringás és autós között biztonságilag kötelező a rendőrbusz előzésekor, ezt nehéz megítélni. De ilyen forgalmi viszonyok között az ember hiába a „dinamikus vezetés” híve. Valóban az lett volna a tiszta a bringás részéről, ha rendesen besorol és elfoglalja a helyét a második sávban a kerékpáros arra az 5-6 másodpercre. Akkor megint csak nincs mit beszélni arról, hogy 59 vagy 61 centi az oldaltáv.

5. Irányjelzés sávváltáskor (BMW)

A híradás állítja, nem volt indexelés a kocsi részéről. A kommentelők egy része azt mondja, hogy volt. Ez a képminőségből nem derül ki egyértelműen (bár valószínű, a rendőrbusz sárgája is villog, ami szintén nem látszik, ez viszont bizonyíthatatlanná teszi a sárga villogó használatát a videón szereplő járművek esetében), de az én szemem is azt mondja, nem indexelt a BMW-s, amikor „kiköltözött” a külső sávba, és a tükörbe sem nézett. Ez szabálytalan. A sisakkamerából amúgy az is látszik, hogy látószögben volt a bringás, így akár a szándékos „megleckéztetés” szándékának gyanúja is felmerülhetne... Viszont: a bringás nem kerülhetett az autó mellé, mert az abban a pillanatban jobbról előzés, ami ugye tilos. (Nem a külső sávban érnek össze.)

6. Összeérnek

Attól kezdve, hogy a külső sávba tér a BMW-s, már összeérve valakivel, akit egyébként látnia kellett a tükörben, azonnal meg kell állnia. Elég idióta is volt, hisz egy rendőrkocsi előtt csinálta az egészet, ésszel fel nem foghatom, hogy gondolta a cserbenhagyást. És most nem jövök a „BMW-s stílussal”, mert az messzire, talán sehová nem vezető demagógia, nem lehet része egy ilyen elemzésnek, a kommentelőkre hagyom... A kocsi ezek után – jól látszik – kívülről előz, majd – úgy látszik, indexelés nélkül – vág vissza a második sávba. A rendőrbusz ezt követően a kocsi nyomába ered és elkapja a szabálysértő külföldi gépjárművet, ezt tudjuk.

7. A gyakorlatban, nem csak az Üllőin

A rendőrök nagyon rossz helyen várakoztak, de azt úgysem tudjuk meg, hogy miért. A kínai kajálda létét megerősíthetem a kocsi mellett-előtt, de van még előtte egy számomra igen kedves magyar kisvendéglő is, ahol rendszeresen megfordulok... Szóval a rendőrkisbusz még jó 30-40 centivel közelebb állhatott volna a Demszky-rudakhoz, ez is látszik. Sokszor sérelmezem amúgy, hogy csak úgy tessék-lássék állnak be rendőrautók egy-egy helyszínre, ahol dolguk van (helyszínelések), csakhogy lehet, pont az a fél méter előzne meg egy nagyobb torlódást vagy ilyen helyzeteket.

Szóval akkor ki volt a hülye? Időben először a kerékpáros, hogy rosszul vette fel a pozíciót ebben a konkrét helyzetben. A fehér busz mögé be kellett volna szépen sorolnia addig, amíg elmegy a rendőr mellett, utána kiválnia a külső sávba, és akkor már a hárommal (!) előtte haladó BMW-s is árkon-bokron túl jár. Másodszor viszont a BMW-s is furkó volt, mert ha az indexelést ki is vesszük a történetből, ami nem egyértelműen bizonyítható, a cserbenhagyást így is elkövette.

Ugye, hogy ezt így nem szoktuk ilyenkor végiggondolni, hanem csak úgy beleröffentjük a világba, hogy b.zi BMW-s vagy idióta bringás?

Cikkünk elkészülte után érkezett

A Kerékagy blogon máris itt az újabb videó, amiből kiderül, ki nem ismeri a KRESZ-t. (Segítünk: buszsávon csak akkor tekerhet a kerékpáros, ha azt tábla / piktogram jelzi, ellenkező esetben a hozzá legközelebbi belső forgalmi sávon köteles haladni, ezt a szabályt nem tudta az autó vezetője. A Dózsa György út videón szereplő szakaszán nincs közös kerékpáros-buszos sáv.)