Sajnos lazítottak a bringás szabályokon

2015. június 27., szombat 20:00, frissítve: hétfő 15:54

Másfél éve már foglalkoztunk a kérdéssel, hogyan szabályos a forgalomba induló kerékpár. Indokolt ezt újra megtenni, van egy szomorú változás is.

Április és október között ülnek biciklinyeregben a legtöbben, így a legtöbb bosszúságot ekkor okozzák a bringások a közutakon közlekedőknek. Bár tény, hogy a kerékpárost is érintő baleseteknek csak felét okozzák maguk a biciklisek – egy friss közlekedésbiztonsági kampány rendőri szócsöve nyilatkozta ezt nemrégiben –, a közös közlekedési morálért még lehetne mit tenniük.

Igaz ugyan, hogy sok ostoba szabály van, amelynek a betartása, hogy úgy mondjam, nagy erőfeszítést igényelne a kerékpárral közlekedőktől. Csak két példa: 1) az autós forgalom egyenletes városi eloszlatása érdekében létesített, kereszteződésmentes piros lámpáknál gyakorlatilag alig akad kerékpáros, amelyik megáll, és hát sokszor tényleg ez a biztonságosabb… 2) Kerékpárúton a bringás a gyalogosforgalmat nem akadályozhatja. De van egy-két alapvetés, amelynek már forgalomba lépéskor meg kell felelni. A kerékpározás műszaki követelményeiről van szó – ahogy az autó(zó)nak, a tömegközlekedés eszközeinek, a bringá(zó)knak is vannak ilyenjei, mégpedig az alábbiak.

  • A kerékpáros, mint járművezető, ismerje a KRESZ-t, és legyen a közlekedésre alkalmas állapotban. Azt persze nem tudni, a gyalogosra ugyanez miért nem vonatkozik, de most hagyjuk is…
  • A kerékpár KRESZ által kötelezően előírt felszerelése: borostyánsárga küllőprizma az első keréken (ezt helyettesítheti az abroncson lévő, fényvisszaverő „reflexcsík”), fehér vagy kadmiumsárga első lámpa (villogó is lehet és a testen is elhelyezhető egy szabályváltozás szerint), fehér színű fényvisszaverő elöl, csengő, fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül, de csak éjszaka vagy rossz látási viszonyok között), két, egymástól független fék, piros fényt adó hátsó lámpa (villogó is lehet és a testen is elhelyezhető), piros színű hátsó fényvisszaverő.
  • A kerékpár KRESZ által csak ajánlottan előírt felszerelései: a pedálon borostyánsárga prizma, további prizmák az első és hátsó kerék küllőin, karos szélességjelző prizma, visszapillantó tükör, sárvédő.
Egy alig ismert szabály a sok közül – gyalogosok kedvéért
„Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol [az úttesten – szerk.] tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/h sebességgel a járdán is szabad közlekedni.”

Honnan látszódjék a lámpa? Sehonnan?

A kerékpárosokra vonatkozó friss műszaki rendeletet 2013 decemberében egyszer már alaposan górcső alá vettem, akkor a közlönyben megjelent szövegformula szerint a fényforrásoknak tiszta időben 150 méterre látszaniuk kellett, ez a most hatályos szabályok alapján nem kötelező, a KRESZ-ben nem található. Ettől még a KüllőnÉlő blog melegen ajánlja, hogy a kivilágítás minden kerékpáron legyen megfelelően erős, mert az csak egy dolog, hogy a rendőr bácsi keményen megbüntetheti, akin (illetve bringáján) csak pislákol a lámpa vagy menet közben észrevétlenül ki is alszik. Ha elütik az embert, már magyarázhat – ha még tud –, hogy „de hát ott villogott a biciklim hátulján”.

Legolvasottabb cikkek