Üdv a pokolban

A délszláv háború első két évét dolgozza fel Ad de Bont: Mirad, egy fiú Boszniából című darabja, ami érzékeny mű az egyik percről a másikra széthulló életekről, a háborús borzalmak okozta traumákról, s egy-egy egyén túlélési stratégiájáról. Simon Márta fordításában, Siflis Anna rendezésében vitte színre a Pinceszínház. Az egyfelvonásos produkciót ezúttal a 35. Magyar színházak kisvárdai fesztiválján, a versenyprogram részeként láthatta a nagyérdemű.

Lengyel Emese (Kisvárda)
2023. 07. 02. 14:30
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két fiatal felnőtt, Fazila (Nagyabonyi Emese) és Djuka (Ricz Ármin), valamint egy tizenhárom éves fiú, Mirad (Tóth András) sorsát sűríti egy órába a Mirad, egy fiú Boszniából című előadás. Ám a családtörténeten keresztül a délszláv háború borzalmai bontakoznak ki. Mirad szülővárosát, Focát a szerbek bombázzák, így kénytelen menekülni: nagybátyjánál és nagynénjénél, Djukánál és Fazilánál húzza meg magát, majd végül Hollandiába menekül.

Mirad
A Mirad, egy fiú Boszniából című produkció a kisvárdai színházi fesztivál versenyprogramjában szerepelt (Fotó: Kisvárdai Várszínház/Ráthonyi Ráhel Sára)

Mirad egyszerre veszti el a családját, az otthonát, az identitását, mindent, ami őt Miráddá tette. A legtragikusabb talán az, ahogy szüleitől szakítja el a háború. Édesapja egy aknamezőn veszti életét, s csak kevesen múlott, hogy a fiú is odavesszen: édesapja kezének egy darabját szorongatva halottnak tetteti magát. Szerencséje van, megússza az aknákat és a sortüzet is. Közben Mirad édesanyját elhurcolják, így a fiú nem tudja, hogy hol van az anyja, egyáltalán él-e még. Minden bizonytalanná válik körülötte. Csak a halál az biztos, s lehet temetni vagy éppen ápolni a másik emlékét, a döntés a gyászolón múlik. Kezébe kell vennie saját sorsát. Ez a magára hagyatott bizonytalanság az egyik legkegyetlenebb dolog, melyet egy háború okozhat. A bizonytalanság ugyanis nem hozhat lezárást, sem feldolgozást, sem elengedést. Mirad voltaképpen árva. 

A háború pedig arra kényszerítette, hogy gyermekből egy pillanat alatt felnőtté váljon. 

Életének kardinális kérdése hirtelen – mind a háború, az etnikai tisztogatás elől menekülés előtt és a biztonságos helyre érkezést követően is – a származása lesz: kik az ősei, milyen nyelvet beszél. Miközben Mirad – mint a legtöbb gyermek – a különbségeket aligha érzi, amikor a pajtásaival labdázik, fogócskázik, mókázik. 

Jelen előadás jó lecke abból is, hogy ha a hasonlóságok helyett a különbségekre koncentrálunk, akkor mi magunk teremtjük meg a táptalaját a gyűlöletnek, a káosznak és az erőszaknak. 

Mirad nem kér a gyűlöletből, vagy talán nem is érti, mi végre a „címkézés” és különbségtétel. Jó példa erre az a születésnapi zsúr, ahol a különböző etnikumhoz tartozó gyerekek ugyanolyan aranyszínű csákóban ünnepelnek. E jelenetben szépen artikulálódik, hogy sem az örömnek, sem pedig a bánatnak nincs nyelve, vallása, állampolgársága. A gyermekek tisztán, őszintén örülnek, s az ő tisztaságukat is bemocskolja a vérontás. A zsúron részt vevő, csákós gyermekeket egyébként maguk a nézők alakíthatták.

A félelem és a borzalom repedésein azonban bekúszik egy kis humor és irónia is.

Ez főként Fazila és Djuka jeleneteiben érződik. A szeretteink elvesztése furcsa elidegenítő mozzanatokat és ellenben még furcsább kötődési formákat is létrehoz. A testen végbemenő amortizációra figyelmezteti egymást a pár: Djuka Fazila súlyvesztésére – mely következtében eltűnt a melle – hívja fel a figyelmet. Torokszorító jelenetek, hiszen azzal, hogy szóvá teszik a testi változásokat, tulajdonképpen a lelki változások (deformitások) domborodnak ki. 

A háború ugyanis egy alattomos parazita, kárt tesz a testben és lélekben egyaránt.

A jövőkép nélküli élet fájdalma a csendekbe beszökő hiányok, visszafojtott sírások súlya. Ezt pedig testközelből érezhették a nézők a kisvárdai zsinagógában berendezett játszó- és nézőtér intimségének és szinte összemosódásának köszönhetően. S mint befogadó többek között azzal a kérdéssel távoztam az estéről, hogy miként lehet embernek maradni az életnek nevezett pokolban, amit az erőszakos vérontás teremtett.

 

 

Borítókép: Jelenetfotó a Mirad, egy fiú Boszniából című előadásból (Fotó: Kisvárdai Várszínház/Ráthonyi Ráhel Sára)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.