Komplex BKV-sztrájk jöhet februárban

Nem is létezik a kormányhatározat?

MNO

2009. január 22., csütörtök 14:57

Egységes és összehangolt BKV-sztrájk lehet februárban a kormány által ígért 30 milliárd forint hiánya, a HÉV kiszervezése és a munkavállalók védelme érdekében – közölte Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (TDSZSZ) szóvivője és Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese csütörtökön.

• Nagy a homály a HÉV kiszervezése körül, érik a BKV-sztrájk
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes az MTI-nek úgy nyilatkozott: az érdekképviseletek sztrájkhoz való joga vitathatatlan, ám gazdasági válság idején aligha tűnik célszerűnek, az emberek számára megmagyarázhatónak egy ilyen lépés, főként akkor, amikor a BKV és a főváros folyamatosan erőfeszítéseket tesz a cég működési gondjainak rendezésére. Közölte: a cég menedzsmentje, a kormány és a városvezetés tavaly sikeresen lezárt egy fejezetet, az idén pedig újabb egyeztetések kezdődtek, amelyek tartalmát pontosan ismerik a szakszervezetek.

Nemes Gábor, a BKV buszos (összefoglaló nevén gumikerekes) szakszervezeteinek nevében elmondta, hogy mára bebizonyosodott: nem létezik semmilyen kormányhatározat, amely azt rögzítené, hogy az állam 30 milliárd forintot juttat a közlekedési cégnek úgy, hogy a fővárossal közösen létrehoznának egy úgynevezett elővárosi közlekedési vállalatot, amelybe az egyik fél a pénzzel, a másik pedig a HÉV-vel szállna be. Pedig a szakszervezetek december 17-én az állami garanciavállalás hatására mondtak le a sztrájkról – tette hozzá.

A szóvivő hangsúlyozta: a szakszervezetek a jövő hét elejére döntenek arról, hogy a nyomásgyakorlásnak pontosan milyen eszközéhez folyamodjanak céljaik elérése érdekében. Nemes Gábor szerint az is világossá vált a cég vezetőségével folytatott csütörtöki konzultáción, hogy veszélybe került az előzetesen megígért ezer autóbusz beszerzése is, hiszen a 30 milliárd forint a cég rövid távú működését biztosította volna, amely garanciát jelenthetne a járműpark fiatalítására.

A szóvivő szólt arról is, hogy szeretnék elérni: a HÉV maradjon a BKV többségi tulajdonában a kiszervezés után, mert az üzletág teljes tulajdonjogáról való lemondás azt jelentheti, hogy a buszágazat lehet a következő, amelytől megválik a közlekedési cég. Gulyás Attila a vállalat kötött pályás szakszervezeteinek nevében úgy nyilatkozott, hogy „nem elképzelhetetlen a nyomásgyakorlás azonos időben történő megtartása a cégnél működő többi szakszervezettel”. A szakszervezeti vezető kijelentette: a sztrájk időpontja lehet közös, de nem ugyanazokért a célokért: ők nem az állami finanszírozás elmaradása miatt, hanem a HÉV kiszervezése és az ezzel járó esetleges elbocsátások ellen lépnének fel. Gulyás Attila szerint nincs garancia arra, hogy a HÉV kiválásától pozitívvá válik a BKV gazdálkodása. Az viszont bizonyos, hogy egy ilyen lépés mind a BKV, mind a HÉV dolgozóinak gazdasági érdekeit jelentősen sértheti.

(MTI)

A szerkesztő ajánlja

Katona Mariann

Szigetvári Viktor: Visszalépünk két LMP-s javára

Az Együtt miniszterelnök-jelöltje szerint Habony Árpád inkább szak, mint ember, de a munkájához ért. Interjú.

Vég Márton

Titkos budapesti albérletek menekülteknek

Azt is eltitkolta a kormány, hogy 2016 augusztusa óta Budapesten már lakhatási program is van menekültek számára.

Molnár Csaba

Miért innák a legdrágább ásványvizet, ha sokkal többért nyerset is kaphatnak?

Az amerikai yuppie-k úgy veszik literenként 1800 forintért a tömény baktériumtenyészetet, mint a cukrot.

Majláth Ronald

Vádaskodásokkal és félelmekkel teli vita Macedónia nevéről

Ha nem kötnek kompromisszumot a görögökkel, az egykori jugoszláv tagköztársaság óriási árat fizethet.