Mit együnk, mit ne együnk? Íme az egészséges táplálkozás titka

Konopás Noémi

2010. április 24., szombat 00:44

A legújabb kutatások szerint a betegségek mintegy 70 százaléka táplálkozási eredetű, ezért is annyira fontos, hogy körültekintően állítsuk össze étrendünket. Manapság ez igen nehéz, hiszen mindenki mást mond, némely kérdésben még a szakemberek sem értenek egyet. Mégis mi az egészséges táplálkozás titka, mire kell odafigyelni? – az MNO erről kérdezte Farkasdi Edina dietetikust.

Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből kell összeválogatnunk a táplálkozásunkhoz szükséges élelmiszereket – hangsúlyozta Farkasdi Edina. A táplálkozás-szakértő szerint nagyon fontos, hogy rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldséget. Asztalunkra mindig kerüljön barna kenyér, köretként burgonyát, rizst, vagy zöldséget együnk – tette hozzá. A dietetikus arra figyelmeztet, hogy naponta fogyasszunk mintegy fél liter tejet vagy tejterméket, de ezek közül a kisebb zsírtartalmúakat részesítsük előnyben.

Cukor helyett méz!

Csak étkezések befejező fogásaként, hetente egyszer együnk édességet, az ételeinket csekély mértékben cukrozzuk, helyette mézet használjunk édesítésre – hívta fel a figyelmet Farkasdi Edina. Az egészséges táplálkozás titka a dietetikus szerint a napi négy-ötszöri étkezés, próbáljunk meg lehetőleg azonos időpontban étkezni, így kerülve el a túl késői vacsorát. Fogyasszunk naponta legalább két liter folyadékot – emelte ki a dietetikus. Az MNO kérdésére, miszerint mennyire bizonyított az ásványvíz pozitív hatása, mivel ebben is megoszlanak a vélemények, a dietetikus azt válaszolta, hogy a forrásvíz a legmegbízhatóbb. Farkasdi Edina például Pilisszentkeresztről hordja a forrásvizet. Megdöbbentő, hogy mennyien vannak mindig a forrásnál, egyre felkapottabb a hely – tette hozzá.

Ahány ember, annyi diéta

A különböző diétákról kérdezve a táplálkozási szakértő kifejtette: a felkapott diétáknak – mint például a 90 napos, vagy a szétválasztós diéta – nincs tudományos alapjuk. A megfelelő táplálkozás fedezi a szervezet minden élettani folyamatának energia- és tápanyagigényét. Általánosságban azt szoktuk mondani, hogy egy ülő foglalkozást végző, 65 kilogrammos nő kalóriaigénye naponta 2100, míg egy 72 kilogrammos férfié 2400 – hangsúlyozta. Mint tudjuk, ez persze egyénfüggő, van, akinek ennél jóval több kalóriára van szüksége például alkata, vagy genetikai adottságai miatt. Farkasdi Edina szerint ezért is fontos, hogy ahány ember, annyi diéta. Különös, hogy a fogyni akarók betegesen félnek a kenyértől, és nem is élnek vele, pedig a zsír sokkal nagyobb ellensége a nádszál alkatra vágyóknak. Az egészséges táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni.

Nagyon fontos az egészséges táplálkozás, rengeteg civilizációs betegség elkerülhető, ha körültekintően állítjuk össze étrendünket – összegezte a dietetikus.

A szerkesztő ajánlja

Németh Ványi Klári

Aki a gulágon nőtt fel

Az akkor mindössze tizennégy éves Nagy Rózsát 1945 januárjában hurcolták el Göncről. Az ő történetével emlékezünk a kommunizmus áldozataira.

Molnár Csaba

A rádiumlányok a női emancipáció hősei voltak, de az életükkel fizettek

„Nyald, mártsd, fesd!” – mantrázták az óragyárakban fillérekért dolgozó fiatal nők, akik szinte másodpercenként ettek a sugárzó anyagból.

Pápay György

A körzetek többségében nem tekinthető lefutottnak a választás

Néhány százalékos országos erősödés számos egyéni győzelmet hozhat az ellenzéknek.

Kuthi Áron, Zord Gábor László, Garamvölgyi Flóra

Miért és hogyan hagyták el Magyarországot? Három történet a több százezerből

A sebész, akit alig ismertek meg a gyerekei. Egy kutató, akit a szakmája hajt. A házaspár, amelyik ösztöndíjjal ragadt kint.