Jó hírünk van az ülőmunkát végzőknek

MA

2016. szeptember 2., péntek 14:12

Régóta ismert, hogy komoly egészségügyi kockázatokhoz vezethet, ha napi nyolc órát vagy annál többet töltünk üléssel. Azonban egy nemzetközi kutatócsoport tanulmányából kiderült: mindössze egyórányi edzés is elegendő ahhoz, hogy kiküszöböljük a káros hatásokat.

A kutatók már 1953-ban is megállapították, hogy a londoni buszsofőrök körében nagyobb eséllyel alakul ki szívbetegség, mint a kalauzok között. A tudósok később egyre több bizonyítékot találtak arra, hogy a testmozgás hiánya a fő rizikófaktor számos betegség megjelenése, valamint a korai halálozás szempontjából – írja a ScienceDaily. A legutóbbi becslések szerint világszerte több mint ötmillióan halnak meg évente azért, mert nem hódolnak megfelelő mértékben a különféle testmozgásoknak.

A magasabb jövedelmi szinttel rendelkező országok kutatói által kiadott tanulmányokból az is kiderül, hogy a felnőttek töltik legnagyobb mértékben üléssel napjaikat: a többség autóval megy a munkahelyére és haza, munkaidejét az irodában ülve tölti, majd otthonában leül a televízió elé. A szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy legalább heti 150 percet kellene minimum mérsékelt intenzitású testmozgással tölteniük.

Mozgással lassítható az öregedés

Közhelynek tűnik, hogy a rendszeres testmozgást minden életkorban megéri elkezdeni, pedig ez tényleg így van. Sőt, az idősebb emberekre fokozottan igaz, hiszen náluk folyamatosan növekszik a sportos életmóddal megelőzhető, késleltethető betegségek kialakulásának veszélye. Megnéztük, hogy e témában a testmozgás mennyit nyom a latban.

Napi 60 perc elegendő

A The Lancet nevű orvosi lapban megjelent tanulmányban a kutatók arra keresték a választ, hogy ha valaki kellően aktív életet él, teljesen megszüntethetők-e az ülő életmóddal járó kockázatok. A szakemberek tizenhat olyan, korábbi tanulmányt elemeztek, melyek több mint egymillió férfi és nő adatait tartalmazták.

Az alanyokat négy csoportra osztották az aktivitás szintje alapján: az egyik végletet a napi 5 percnél kevesebb, a másikat a 60 percnél több testmozgás jelentette. Közepes intenzitásnak az óránkénti 5,6 kilométeres sétát, illetve az óránkénti 16 kilométeres kerékpározást  (óránként 3,5, illetve 10 mérföld) tekintették.

A kutatók végül kimutatták: napi 60 és 75 perc közti testmozgás már elegendő ahhoz, hogy megelőzhető legyen az ülő életmódból következő korai halálozás kockázata. Ugyanakkor a tanulmány szerint négyből három ember nem teljesíti ezt a szintet.

A legnagyobb veszélyben azok vannak, akik ilyen téren egyáltalán nem aktívak, függetlenül attól, hogy mennyi időt töltenek üléssel: köztük 28–59 százalékkal magasabb a korai halálozás kockázata, mint azoknál, akik hódolnak valamilyen típusú testmozgásnak. Hasonlóan negatív hatást gyakorolhat a dohányzás és az elhízás is.

Pozitív üzenet

Napjainkban sok aggodalom övezi az ülő életmód hatásait – magyarázta Ulf Ekelund, a Cambridge-i Egyetem munkatársa. Hozzátette: tanulmányuknak mindenképp pozitív üzenete van, hiszen a kutatásból kiderült, hogy ha elég aktív életet élünk, meg lehet akadályozni a nem kívánt következményeket, még úgy is, hogy nem járunk edzőterembe.

Sok, főleg irodai munkát végző ember egyszerűen nem tud elmenekülni az ülő életmódtól. Számukra nem győzzük elégszer hangsúlyozni a testmozgás fontosságát: egy rövid séta ebédidőben, egy kis reggeli futás vagy az, ha valaki kerékpárral jár dolgozni, igenis segíthet – vélekedett a szakember. Már egyórányi sportolás elegendő, ám ha erre nincs mindig lehetőség, kevesebb mozgás is jótékony hatással járhat – fűzte hozzá.

A sport esete a stresszel: tényleg csökkenti?

Amikor mindennapi fitneszről szóló rovatunkban írunk a stresszről, az olvasó joggal gondolhatja – nem ok nélkül –, hogy arról lesz szó, miként csillapítja, ellensúlyozza a testmozgás a ránk nehezedő mentális nyomást. Valóban van ilyen hatása, ugyanakkor mint több kutatás is kimutatta, a stressz és az edzés egymásra gyakorolt hatása sokkal összetettebb ennél.