Ötletbörze: mit sportoljunk, ha itt a jó idő?

MA

2016. május 6., péntek 20:07

Hamarosan véget ér a tavasz, beköszönt a nyár, a jó idő pedig sokakat arra ösztönöz, hogy aktív kikapcsolódással töltsék szabadidejüket. Összegyűjtöttünk néhány sportolási lehetőséget, melyekkel nemcsak energikusabbá és egészségesebbé válunk, hanem gyönyörű környezetben élvezhetjük a szikrázó napsütést.

A tavasz a kirándulás igazi szezonja, a hazai túraútvonalakon pedig bárki bátran, komolyabb felkészülés és jelentősebb kiadások nélkül is élvezheti a természetet. Ez az egyik legpihentetőbb szabadtéri tevékenység, a lélegzetelállító kilátás és az izgalmas tájakon való barangolás miatt pedig szinte észre sem vesszük, milyen kimerítő edzésben volt részünk.

Tíz ok, amiért jobb, ha azonnal bringára ül!

Több hónapos lazsálás után nem könnyű újra bringára ülni és tekerni, de megéri. Motivációul mutatunk néhány tudományosan is alátámasztott érvet.

A különféle túraklubok és társaságok azt is lehetővé teszik, hogy szervezett keretek közt, új embereket megismerve kirándulhassunk. A Teljesítménytúrázók Társasága például csokorba gyűjti a főleg hétvégéken tartott, alapvetően természetjáró egyesületek által szervezett kirándulásokat és terepfutásokat, kerékpáros és éjjeli túrákat. Van Várnak a várak mozgalmuk is, amely Magyarország ismert és kevésbé ismert erődítményeit szeretné megismertetni a túrázni vágyókkal. A számos lehetőség közül mindenki könnyen találhat erőnlétének megfelelő programot, lévén a különböző hosszúságú és szintkülönbségű túrák közül szabadon lehet választani.

Városi futóutak

A futás pozitív hatását már számos tanulmány kimutatta. Tudjuk, hogy kiegyensúlyozottabbá tesz, erősíti a szívet, hatásos depresszió és demencia ellen, mentális erőt ad, és még fájdalomcsillapításra is alkalmas.

Budapesten a Margit-szigeti kör a legnépszerűbb – ezzel együtt a legzsúfoltabb – a futók körében, emellett számos gyönyörű futópálya közül választhatnak a sportolni vágyók. Kezdők számára például ideális az Orczy kert és a Kopaszi-gát, sokan választják például a Népligetet, a Városmajort és a Normafa–Erzsébet-kilátó futókörét is. Mindehhez semmi nem kell, csupán egy jó futócipő.

Kocogáshoz mindenképpen érdemes kimozdulni az edzőteremből, hiszen kutatásokkal is alátámasztották, hogy azoknál, akik a szabadban futnak, jobban csökken a szorongás, a stressz és a depresszió érzése. Ennek hátterében a szakemberek szerint a természettel való kapcsolatteremtés áll.

Hódít a víz

A jó idő beköszöntével a vízi sportoknak is egyre többen hódolnak. Ezek egyik legnépszerűbb ága a kajak-kenu, melyben hazánk világszinten is remek eredményeket mutat fel. Vizekben gazdag országunkban sok lehetőség adódik arra, hogy hódoljunk a sportágnak, és akinek már van némi tapasztalata, izgalmas vízi túrák közül válogathat.

A melegebb napokon talán az úszásra szánjuk rá magunk a legkönnyebben. Így nemcsak felfrissülhetünk, hanem egy óra alatt akár 480 kalóriát is elégethetünk. Ez a sportág főbb izomcsoportjainkat erősíti, és kedvező hatással van a szívünkre anélkül, hogy túlterhelné ízületeinket.

Az egyensúlyozás mesterei

Kevéssé ismert, ám Magyarországon is egyre népszerűbb sport a slackline, mely nemcsak az izmokat erősíti, hanem fejleszti az egyensúlyérzéket, valamint javítja a koncentrációs készséget és a testtartást is. Sok kezdő slackline-rajongó parkokban gyakorol, kifeszítve egy rugalmas hevedert két fa közé, a talajtól körülbelül egy-másfél méteres magasságba. A haladók gyakran sziklák, hegyek közé helyezik a kötelet, és szédítő magasságban hajtanak végre bravúros trükköket.

Egy résztvevő sziklák közé kifeszített hevederen egyensúlyoz az olaszországi Monte Piana hegyen megrendezett nemzetközi kötéljáró-találkozón
Egy résztvevő sziklák közé kifeszített hevederen egyensúlyoz az olaszországi Monte Piana hegyen megrendezett nemzetközi kötéljáró-találkozón
Fotó: Mohai Balázs / MTI

Hazánkban számos lehetősége van az érdeklődőknek arra, hogy kipróbálják ezt a különleges sportágat. A Margit-szigeten például rendszeresen SlackPiknikeket rendeznek, ahol a Gibbon Slacklines jóvoltából bárki megismerheti az egyensúlyozás művészetét.

Legyen közös program a sportolás!

Egy nemrég készült, a Psychology of Sport and Exercise című kiadványban megjelent tanulmányból az is kiderül, hogy barátaink testmozgási szokásai pozitív hatással lehetnek saját módszereinkre. Ráadásul számos kutatás alátámasztotta, hogy ha különféle tevékenységeket csoportosan végzünk, több endorfint szabadíthatunk fel. Ebből a szempontból az intenzív testmozgás is hatásos.

Tehát több okból is érdemes megfontolni, hogy olyan tevékenységet válasszunk, melyet családunkkal vagy barátainkkal együtt is végezhetünk. A teniszezés például nem csupán remek szórakozási lehetőség, hanem rendkívül hatékony formája is a testmozgásnak, mely során akár 550 kalóriát is elégethetünk egy óra alatt.

A tíz leggyakoribb hiba, amelyet edzés közben elkövet

Nincs kiábrándítóbb annál, mint amikor valaki keményen edz, mégsem történik a testével semmi. Sokan erre feladják a mozgást, a diétát, mindent, és elcsigázottságukban sokkal jobban belesüppednek a semmittevésbe, mint előtte. Pedig lehet, hogy csupán néhány egyszerűen kiküszöbölhető hibát vétettek, amelyek megakadályozzák a sikert. Íme a tíz leggyakoribb balfogás.