A pingvineknek nincs szükségük ízérzékelésre

Egy pingvinnek fölösleges sütit adni, nem érzi az ízét

SZB

2015. február 18., szerda 09:26

Az evolúció során a pingvinek érzéketlenné váltak az édes, a keserű és az ötödik, umami ízre, így ma már csupán a savanyú és a sós táplálékokat érzékelik – állapították meg a szakemberek a röpképtelen madarak genetikai vizsgálata alapján.

Az állatok többsége számára az ízérzékelés alapvető fontosságú a túlélés szempontjából, ugyanakkor a pingvineknél nem bír akkora jelentőséggel, mivel ők egészben, rágás nélkül nyelik le a halat. Sok más madár sem képes az édes táplálékok ízlelésére, de vannak receptoraik a keserű és az umami ízek érzékelésére.

A szakemberek a pingvinek genetikai térképének tanulmányozásakor vették észre, hogy az állatok híján vannak bizonyos ízérzékelésért felelős géneknek. A kutatók az állatok dns-ének alaposabb vizsgálatával felfedték, hogy mindegyik pingvinfaj elvesztette az édes, a keserű és az umami ízlelésének képességét, és ma már csupán a savanyú és a sós ízt érzékelik.

„Az a tény, hogy egészben nyelik le a táplálékot, valamint nyelvük szerkezete és működése azt sugallja, hogy a pingvineknek nincs szükségük ízérzékelésre” – magyarázta a vizsgálatot vezető Csiencse Csang, a kínai Vuhani Egyetem és az amerikai Michigani Egyetem professzora, hozzátéve, hogy ugyanakkor nem tudni, vajon ez a sajátosság oka vagy következménye az állatok jelentős ízlelésvesztésének.

A Current Biology című folyóiratban közölt tanulmány szerint a jelenség egyik magyarázata az antarktiszi környezet lehet. Az édes, az umami és a keserű ízek receptorai nem képesek jeleket küldeni az agynak nagyon alacsony hőmérsékleten. A kutatók szerint ez eredményezhette a pingvinek ízérzékelésének fokozatos elvesztését – adta hírül a BBC News.

Hutter Marianna

Az első Orbán-kormány jelölte Zaid Naffát a tiszteletbeli konzuli posztra

A jordán üzletember már abban az időszakban is elbukott a magyar állampolgársághoz szükséges nemzetbiztonsági átvilágításon.