Bonyolult térformákat „véshetnek” ki nanorészecskékből

LM

2011. december 9., péntek 18:25

Egészen bonyolult térformákat „véshetnek” ki nanorészecskékből katalán kutatók új eljárásával – számolt be róla a BBC hírportálja.

A vésés tulajdonképpen kémiai folyamatokkal zajlik, lyukakat, apró üregeket váj ki a nanorészecskéből az alkalmazott kationos – pozitív töltésű – arany. A kutatók szerint egészen bonyolult alakzatokat, dupla falú apró tartályokat, több kamrás csőrendszereket is létrehozhatnak így, amelyeket például a gyógyászatban alkalmazhatnak.

A bellaterrai Katalán Nanotechnológiai Intézet munkatársai aprócska ezüstkockákat tettek ki kationos arany hatásának. Az elektronhiányban szenvedő aranyionok elvonták a negatív töltésű elektronok egy részét az ezüsttől. Az így megtámadott ezüstatomok ionizálódtak és feloldódtak, az arany pedig elemi formájában kivált a kocka felületén. Ahová nem jut az aranyból, ott az ezüst oldódása folytatódik atomról atomra, így alakulnak ki a miniatűr lyukak és üregek.

Új technológiájukkal a kutatók elsősorban a gyógyászat számára kínálnak majd nanoadagolókat vagy az emberi testen belül használható, energiaelnyelő részecskéket különböző orvosi diagnosztikai eljárásokhoz.

Az egyelőre a demonstráció szintjén lévő anyagtudományi fejlesztést a Science tudományos folyóirat legfrissebb számában ismertették.

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.

Favero-Fürjész Judit Éva

80 éves Adriano Celentano, aki nem fél a politikától

„Ma mindenki fél a szavaktól, csak olyan dolgokat lehet mondani, amelyek senkit nem zavarnak” – vallja a népszerű olasz énekes-színész.

Lukács Csaba

Sokkoló képek Venezuelából, a buszsofőrből lett baloldali vezér hazájából

A caracasi magyarok naponta küldik az ijesztőnél ijesztőbb híreket az árak és a dollárárfolyam alakulásáról.

Lakner Dávid

Kicsit kívülre kellett szorítani a színészt

A Testről és lélekről című film főszereplője, Borbély Alexandra szerint merni kell nagyot gondolni. Interjú.