Budapest is beállhat az okosvárosok sorába?

MNO

2015. október 26., hétfő 12:17, frissítve: kedd 11:33

A forgalomhoz, a zajterheléshez és levegőszennyezettséghez igazítják a közvilágítást, és adatokat gyűjtenek a közlekedés optimalizálásához – adta hírül a Népszabadság. A tesztüzem jövő áprilisban kezdődik és 2017 májusában ér véget.

A lámpaoszlopokra szerelt érzékelők dobozait az aktuális utcai körülményektől függően – forgalom, kereszteződés – szerelhetik fel, a vezeték nélküli kommunikációnak köszönhetően akár 500 méterenként. Az érzékelők egyszerre mérik a forgalmat – beleértve az autókat, tehergépjárműveket, buszokat, kerékpárosokat és gyalogosokat –, a levegő szennyezettségét, valamint a zajterhelést.

Az oszlopokon elhelyezett mérődobozok egymással kommunikálnak, majd az adatokat továbbítják a felhőalapú központba, ahol ezek kiértékelése alapján akár azonnal beavatkozhatnak, felerősítik vagy csillapítják az utcai lámpák fényerejét. Az összegyűjtött információk ezen túlmenően arra is alkalmasak, hogy felmérjék: egy-egy út lezárása milyen extra terhelést ró a környékre, így a közlekedésfejlesztési koncepciók kidolgozásában, illetve a forgalomszervezést érintő fejlesztések tervezésében is nagy segítséget nyújthatnak – mondta Lengyel László projektvezető a Népszabadságnak, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének (AUT) docense.

A szenzorokat jövő áprilisban szerelik fel a Fehérvári út lámpaoszlopaira a Móricz Zsigmond körtéről kifelé. A rendszer hardver- és szoftverkomponenseit folyamatosan fejlesztik, működésüket értékelik és fejlesztik. A tesztüzem 2017 májusában ér véget.

Lassan beindulhatna nálunk is
Noha itthon is történnek előremutató fejlesztések – mint a hamarosan induló nemzeti elektronikus jegyrendszer platform, vagy a kerekesszékkel közlekedőknek kifejlesztett Route 4 U alkalmazás –, hazánknak bőven van még mit behoznia, ha az okosvárosokról van szó: például Kínában a szemétgyűjtésnél alkalmaznak okoskukát, Londonban fékezésből energiát előállító rendszert teszteltek nemrég a metrótársaság emberei, egy amerikai mobil- és digitálistechnológia-elemző cég rangsorának élén pedig Barcelona első helyen végzett májusban. Na de mitől okos egy város? Alábbi cikkünkből kiderül.

Legolvasottabb cikkek

A szerkesztő ajánlja

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

Pethő Tibor

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.