Egy évszázada foglalkoztatja a tudósokat, most megoldották

TK

2011. december 19., hétfő 07:12

„Szereted a vajat!” – hangzik el egy gyermekjátékban, amikor egy boglárkát a másik álla alá tartva vajra emlékeztető sárga folt jelenik meg annak bőrén. A játék alapjául szolgáló jelenség okait megfejtették a cambridge-i egyetem tudósai.

A futó boglárka (Ranunculus repens) neve franciául bouton-d'or (aranygomb), angolul buttercup, németül Butterblume, hollandul boterbloem (vajvirág), annak a vajhoz hasonló visszatükröződésnek köszönhetően, ami akkor keletkezik, amikor a bőrhöz közelítik. „A tudósokat egy évszázada foglalkoztatja a jelenség” – magyarázta a neves brit egyetem, amelynek írása a Royal Society brit tudományos akadémia Interface című folyóiratában jelent meg.

A cambridge-i egyetem fizikai és botanikai tanszéke felfedezte, hogy a szirmok sajátos szerkezete a magyarázata a boglárkának a tüköréhez hasonló, sajátos sugárzásának. A szirmok sejtjei két rendkívül sima felületből állnak, amelyeket levegőréteg választ el egymástól. A fénynek a sima felületen és a levegőpárnán át történő visszatükröződése magyarázza, miért tükröz vissza a boglárka több fényt, mint bármelyik más virág. A kutatók azt is felfedezték, hogy a boglárka jelentős adag ibolyántúli sugárzást is visszatükröz, amelyre igen érzékenyek a méhek és más beporzó rovarok.

A boglárka visszatükröződésének funkciója a szaporodást biztosító rovarok vonzása – a számos országban, így Nagy-Britanniában és Franciaországban ismert játéktól függetlenül. Bár más tényezők – mint az illat és a hőmérséklet – is befolyásolja a virág és a beporzó rovarok közötti kapcsolatokat, a vizuális forma a kommunikáció fontos eleme – fejtette ki Silvia Vignolini, a cambridge-i egyetem munkatársa.

MN

Esterházy vagy Jókai? Melyikük születésnapja legyen a magyar próza napja?

Esztétikai köntösbe bújtatott közéleti vita a háttérben? Az irodalmi szervezetek nem találják a közös hangot.

Zord Gábor László, László Dávid

Gyöngyösi Márton: Nemzetközileg Fidesz–Jobbik helycsere történt

A Jobbik külpolitikai szakpolitikusa szerint az elmúlt években sikerrel dolgoztak azon, hogy a nyugati országokkal is jó kapcsolatuk legyen.

Arday Attila

Felelősei most sincsenek a kézilabdakudarcnak, „csak Vranjes tehet róla”

Alárendelt helyzetbe került a magyar válogatott a Veszprémhez képest, pedig lehetne másképp is. Elemzés.

Gabay Balázs

Fucsovics: Attól függ a győzelem, mennyire hiszel magadban

A top 20-as játékosok hozzáállásáról, a fullasztó ausztrál hőségről és Patrick Mouratouglou gratulációjáról is beszélgettünk a teniszezővel.