Egy új minidinófaj maradványait tárták fel

2014. március 14., péntek 06:31

Egy új, kicsiny dinoszaurusznak, a híres T. Rex egy rokonának kövületeire bukkantak kutatók Alaszka északi részén. A 70 millió éves maradványokat a földtörténeti késő krétakorból származó üledékes kőzetekben találták a texasi Perot Természeti és Tudományos Múzeum szakemberei.

Az észak-alaszkai Prince Creek képződményben fellelt részleges koponya-, állkapocs- és pofacsontmaradványok vizsgálatából kiderült, hogy dinoszaurusz a tirannoszauruszok rokona. Korábban a szakemberek úgy vélték, hogy egy teljesen más dinoszauruszfaj megkövesedett maradványait vizsgálják. Tirannoszaurusz-maradványokra ilyen messzi északi tájakon még nem bukkantak, korábban csak Észak-Amerika és Ázsia középső és délebbi részein tártak fel ilyen lelőhelyeket.

A koponyacsontok a Nanuqsaurus hoglundi nevű új tirannoszauruszfaj csontjai, amelyek szoros rokonságban álltak két mások tirannoszauridával, a Tarbosaurusokkal és a Tyrannosaurusokkal. Ez az új dinoszauruszfaj a becslések szerint relatív kicsi volt, egy felnőtt példány koponyájának hosszúsága körülbelül 62 centiméter lehetett, összehasonlítva a T. Rex 150 centiméteres koponyájával – írták a szakemberek a PLOS ONE tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban.

Ez a faj valószínűleg a szezonálisan szélsőséges, kontinentális körülmények között élt Észak-Amerika legészakibb részén. Anthony Fiorillo és Ronald S. Tykosky, a tanulmány szerzői úgy vélik, a N. hoglundi kisebb testmérete a délebbre talált legtöbb tirannoszauridához képest azt tükrözi, hogy a faj alkalmazkodott az északi-sarki évszakok erőforrásaihoz, illetve azt is, hogy ez a faj részben elzárt volt a kontinens többi részétől az olyan geológiai képződmények által, mint a kelet-nyugati vonulatú Brooks-hegység. E a felfedezés bepillantást tesz lehetővé a tirannoszauruszok alkalmazkodóképességébe és evolúciójába másféle feltételek, az észak-sarki körülmények között.

„A minidinoszaurusz felfedezése szuper dolog, mivel feltár nekünk valamit abból, milyen körülmények uralkodtak az ősi Északi-sarkon. Az teszi még inkább érdekessé ezt a felfedezést, hogy a Nanuqsaurus hoglundi megmutatja nekünk az ősi északi-sarki világ biológiai gazdagságát egy olyan korban, amikor a Föld még igen meleg volt a mai viszonyokhoz képest” – idézte Fiorillót a ScienceDaily tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Legolvasottabb cikkek

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.