Feltárták az őshüllők „gyorsforgalmi útját”

TK

2012. január 20., péntek 06:39

Dinoszauruszok „gyorsforgalmi útját” tárták fel amerikai paleontológusok Colorado államban, a „főútvonalat” az őshüllők 98 millió évvel ezelőtt használták.

A felfedezésről a Cretaceous Research című folyóirat februári számában jelenik meg tanulmány.

„A gyorsforgalmi út Colorado észak-keleti részén, Boulder mellett kezdődik, és keletre, Új-Mexikó középső részén, Tucumcari mellett fejeződik be” – magyarázta Martin Lockley, a tanulmány társszerzője. Hozzátette, hogy a kréta korban ez tengerparti síkság volt. Az útvonal a Niobrara-tenger, a kréta korban az észak-amerikai kontinenst kettéosztó beltenger mellett húzódott, a környezet a jelenkori Mexikói-öböl térségére emlékeztetett – olvasható a Discovery News hírei között.

A kutatók 350 fosszilizálódott lábnyomot fedeztek fel, amelyeket többféle dinoszauruszfaj egyedei, valamint krokodilok és pteroszauruszok, azaz „szárnyas gyíkok” hagytak hátra. A korábban a térségben felfedezett lábnyomokkal együtt számuk meghaladja az ezret.

Az Ornithopoda (madárlábúak) alrendjébe tartozó növényevő dinoszauruszok, nagy valószínűséggel az Iguanodonokhoz hasonlatos, nagytestű őshüllők voltak a „gyorsforgalmi út” leggyakoribb használói. Jellegzetességük a nagy, hegyes hüvelykujjtüske volt, amelyet feltehetően a ragadozók elleni védekezésre és az élelem összegyűjtésére használtak.

Megfordultak itt a 9 méteres ankiloszaurusz, valamint a struccokra emlékeztető Ornithosauria (madárutánzó gyíkok) képviselői is, de találtak 4 méteres krokodiltól származó lábnyomokat is.

„A különböző vízátfolyások, a vizes környezet kedvezett a krokodiloknak, így a dinoszauruszok igencsak szaporázhatták lépteiket. Az állatok vélhetően korcsoportokba tömörülve vándoroltak, új élelemforrások után kutatva. Az útvonal déli részén több volt a fiatal és fiatal felnőtt állatoktól származó lábnyom. Az ifjaktól származó lábnyomok aránya élesen csökkent az útvonal közepén, és gyakorlatilag eltűnt északon” – fejtegette Martin Lockley.

A paleontológus reményei szerint további fosszilizálódott lábnyomokat sikerül feltárni, amelynek segítségével még többet tudhatnak meg a „gyorsforgalmi útról”, valamint a dinoszauruszok krétakori szokásairól.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.

Favero-Fürjész Judit Éva

80 éves Adriano Celentano, aki nem fél a politikától

„Ma mindenki fél a szavaktól, csak olyan dolgokat lehet mondani, amelyek senkit nem zavarnak” – vallja a népszerű olasz énekes-színész.

Lukács Csaba

Sokkoló képek Venezuelából, a buszsofőrből lett baloldali vezér hazájából

A caracasi magyarok naponta küldik az ijesztőnél ijesztőbb híreket az árak és a dollárárfolyam alakulásáról.