Japán szökőár: agyzsugorodás a túlélőknél

WL

2012. május 24., csütörtök 19:35

Egy bizonyos agyterület méretének csökkenését váltotta ki a japán földrengés és szökőár okozta érzelmi megrázkódtatás a természeti katasztrófa túlélőinek egy részénél – állapították meg a szakemberek.

A kutatók a tavaly március 11-ei katasztrófát túlélt, egészséges kamaszok agyáról a szökőár előtt, illetve utána készített felvételek összehasonlítása révén vizsgálták az érzelmi megrázkódtatás idegtani hatásait. A poszttraumatikus stressz-szindrómától (PTSD) szenvedő fiatalok esetében a kutatók zsugorodást észleltek a döntéshozatallal és az érzelmek szabályozásával összefüggő agyterület méretében.

„Az orbitofrontális kéreg kiterjedésében tapasztalt elváltozás mértéke összefüggésben áll a PTSD-tünetek súlyosságával” – mondta el a Tohoku Egyetemen dolgozó Szekigucsi Acusi, a tanulmány szerzője. A Molecular Psychiatry című folyóiratban közölt tanulmány 42 egészséges kamaszkorú fiatal bevonásával készült, akiknek agyáról – a mostani vizsgálatétól eltérő okokból – felvétel készült a katasztrófát megelőző két évben.

A résztvevők mindegyikét az ország északkeleti részén elterülő, a szökőár által súlyosan megrongált Szendai városából választották ki. A kutatók úgy vélik, hogy bár a tapasztalt agyi elváltozás nem szükségszerűen maradandó, a felfedezés mindenképpen segítheti a hasonló traumák által kiváltott érzelmi hatás jobb megértéséhez, illetve a PTSD kezelésére irányuló hatékonyabb módszerek kidolgozásához vezető vizsgálatokat.

„Nem csupán a pusztító rengés, hanem a kisebb földmozgások gyakorisága, az atomerőműből szivárgó sugárzó anyag és a tavalyi katasztrófát követő egyéb nehézségek – például a közszolgáltatások kimaradásai – is mind felelősek a stresszes időszakokért” – idézte a szakembereket a The Daily Telegraph című brit lap internetes kiadása.

Mint azt a kutatók hangsúlyozták: ez a rendkívül szélsőséges eset ritka lehetőséget szolgáltatott a katasztrófákkal összefüggő agyi elváltozások tanulmányozására.

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.

Favero-Fürjész Judit Éva

80 éves Adriano Celentano, aki nem fél a politikától

„Ma mindenki fél a szavaktól, csak olyan dolgokat lehet mondani, amelyek senkit nem zavarnak” – vallja a népszerű olasz énekes-színész.

Lukács Csaba

Sokkoló képek Venezuelából, a buszsofőrből lett baloldali vezér hazájából

A caracasi magyarok naponta küldik az ijesztőnél ijesztőbb híreket az árak és a dollárárfolyam alakulásáról.

Lakner Dávid

Kicsit kívülre kellett szorítani a színészt

A Testről és lélekről című film főszereplője, Borbély Alexandra szerint merni kell nagyot gondolni. Interjú.