Kipusztulásuk előtt fajrobbanás történt

WA

2012. augusztus 6., hétfő 18:40

Megugrott az észak-amerikai dinoszauruszfajok száma 15 millió évvel a kipusztulásukat megelőzően, miután tektonikus mozgások révén létrejött egy hegyvonulat – derítették ki amerikai kutatók.

Terry Gates, az Ohiói Egyetem kutatója és kollégái kimutatták, hogy a Sevier-hegység kimagaslásával a mai Egyesült Államok nyugati részén a kontinens keleti része alábillent, és sekély tenger jött létre az óceán beáramlásával. Az amerikai kontinens így három szigetre hasadt szét, amelyek közül a Laramidia néven ismert nyugatit sűrűn lakták a madármedencéjű dinoszauruszok.

A fajok nagy részét másodlagos ivarjellegek díszítették, mint például szarvak vagy csonttaréj; ezeknél pedig bizonyítottan gyorsabb ütemben alakulnak ki új fajok – magyarázta Gates a BBC hírportálnak. Ha ezenfelül még elszigetelten is élnek, logikus, hogy ilyen körülmények közt rengeteg új faj alakulhat ki.

A fajrobbanás időszakának a Sziklás-hegység kialakulása vetett véget a kréta kor vége felé (145,5–65,5 millió éve). A dombok kiemelkedése megváltoztatta az időjárást, a sekély tenger pedig visszahúzódott – mindez megfékezte az új fajok létrejöttét. Eddig homály fedte, hogy miért élt itt ilyen sok dinoszauruszfaj, majd miért fogyatkoztak meg a kréta kori tömeges kipusztulás előtt.

A PLoS One című folyóiratban megjelent cikk kiváló példa a multidiszciplináris kutatásra. Ha a geológusok és a paleontológusok nem elegyednek párbeszédbe, minderre nem derül fény. Az új ismeretek rávilágítottak arra is, hogy nemcsak a geológiai folyamatok hatnak az állatok evolúciójára, hanem fordítva, az állatokon végbemenő változások is segíthetnek meghatározni a tektonikus folyamatok idejét – hangoztatta a BBC brit közszolgálati tartalomszolgáltatónak Laura Porro, a Chicagói Egyetem kutatója, aki nem vett részt a tanulmányban.

Pápay György

Nem bojkott kell, hanem mozgósítás

A választástól való távolmaradásról szóló vitáknak a Fideszben örülnek a legjobban.

Vass Norbert, Hegyi Zoltán, Vékony Zsolt

Egy mosókonyhából neki a világnak – Ma lenne 75 éves Cseh Tamás

Zenész, indián, rajztanár, egyszálgitáros, színpadra lépni izguló rendkívül összetett kulturális jelenség.

Stier Gábor

„Nem tiltakoznék amiatt, ha Ungvár felett magyar zászló lengene”

Az új hidegháború áldozatának tartja magát Oleg Bondarenko, az EU-ból lengyel döntésre kitiltott moszkvai politológus. Interjú.