Korábban lehetetlennek tűnő csillagrendszerekre bukkantak

KG

2012. július 6., péntek 21:15

A hawaii Mauna Kea csúcson üzemelő brit infravörös teleszkóp, az UKIRT (United Kingdom Infrared Telescope) segítségével "lehetetlen" kettős csillagrendszereket fedeztek fel, a párosok tagjai ugyanis kevesebb, mint négy óra alatt kerülik meg egymást.

A felfedezésről a Monthly Notices of the Royal Astronomy Society legújabb számában jelent meg tanulmány. A Naptól eltérően a Tejútrendszer csillagainak fele kettős (bináris) rendszerhez tartozik. Olyan csillagpárosokról van szó, amelyek egymáshoz közel alakultak ki, és születésük óta egymás körül keringenek – olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

Mindeddig azt feltételezték az asztronómusok, hogy nem létezhet olyan bináris rendszer, amelyben öt óránál kisebb a keringési idő. A tudósok úgy vélték, hogy ha a két csillag ennél közelebb kerül egymáshoz, egy idő után óhatatlanul összeolvad.

"Lehetetlen" kettős csillagrendszereket fedeztek fel
Fotó: physorg.com

A kutatócsoport tagjai úgynevezett vörös törpéket figyeltek meg, olyan csillagokat, amelyek tízszer kisebbek és sok ezerszer haloványabbak, mint a Nap, ennélfogva észlelésük lehetetlen a látható fény tartományában.

Ami korábban lehetetlennek tűnt

Az UKIRT széles látószögű kamerája (WFC) segítségével a tudósok az elmúlt öt évben sok százezer csillag, köztük több ezer vörös törpe fényességét monitorozták a közeli infravörös fény tartományában.

„Legnagyobb meglepetésünkre a vörös törpék több olyan kettős rendszerét is megtaláltuk, ahol kevesebb, mint 5 óra alatt kerülik meg egymást a csillagok. Négy olyan párost is felfedeztük, ahol a keringési idő nem haladja meg a 4 órát, vagyis olyasmit fedeztünk fel, amit korábban lehetetlennek tartottunk” – hangsúlyozta Bas Nefs, a Leideni Obszervatórium csillagásza, a tanulmány vezető szerzője, hozzátéve, hogy e felfedezések fényében újra kell gondolni a szoros kettős rendszerek keletkezéséről vallott nézeteket.

A csillagok kora ifjúságukban „mennek össze”, s feltételezhető, hogy csak ezután rövidül meg keringési pályájuk, hiszen fordított esetben összeolvadnának. Mindazonáltal nem világos, hogy miként zajlik a folyamat, amelyben a feltételezések szerint e hideg csillagok igen erős mágneses mezeje játszhat valamiképp szerepet.

Majláth Ronald

Vádaskodásokkal és félelmekkel teli vita Macedónia nevéről

Ha nem kötnek kompromisszumot a görögökkel, az egykori jugoszláv tagköztársaság óriási árat fizethet.

MN

Esterházy vagy Jókai? Melyikük születésnapja legyen a magyar próza napja?

Esztétikai köntösbe bújtatott közéleti vita a háttérben? Az irodalmi szervezetek nem találják a közös hangot.

Zord Gábor László, László Dávid

Gyöngyösi Márton: Nemzetközileg Fidesz–Jobbik helycsere történt

A Jobbik külpolitikai szakpolitikusa szerint az elmúlt években sikerrel dolgoztak azon, hogy a nyugati országokkal is jó kapcsolatuk legyen.

Arday Attila

Felelősei most sincsenek a kézilabdakudarcnak, „csak Vranjes tehet róla”

Alárendelt helyzetbe került a magyar válogatott a Veszprémhez képest, pedig lehetne másképp is. Elemzés.