Megelőzhető a kergemarhakór – az embernél

BL

2011. december 5., hétfő 19:59

Egy immunfehérje termelődésének gátlásával megelőzhető, hogy az idegsejteket pusztító, Creutzfeldt–Jakob-betegséget (vCJD) okozó kóros prionfehérjék átterjedjenek az agyra – idézte skót kutatók felfedezését a BBC hírportálja.

A kóros prionfehérjék először a lépben, a nyirokmirigyekben és a mandulában halmozódnak fel, majd innen terjednek át az agyba. Ennek következtében alakul ki a kergemarhakór emberi megfelelője, a vCJD.

Egy PrPC jelű immunfehérje termelődésének gátlásával az Edinburgh-i Egyetem Roslin Intézete kutatóinak sikerült megelőzniük a prionfehérjék terjedését. Eközben a PrPC-t előállító sejtek egyéb funkciói nem sérültek, a szervezet immunrendszere megfelelően működött – közölték a kutatók.

Megállapították, hogy a prionok akkor képesek az úgynevezett follikuláris dendritikus sejtek (FDC) felszínén sokszorozódni és továbbterjedni, amikor a sejtek gyártják az immunfehérjét. Amikor pedig megakadályozták, hogy a sejtek továbbítsák ezt az immunfehérjét, a prionok képtelenné váltak a sokszorozódásra, így az immunrendszer más sejtjei sikeresen pusztították el azokat.

A tanulmányt a PLoS Pathogens című folyóiratban ismertették részletesen.

Katona Mariann

Szigetvári Viktor: Visszalépünk két LMP-s javára

Az Együtt miniszterelnök-jelöltje szerint Habony Árpád inkább szak, mint ember, de a munkájához ért. Interjú.

Vég Márton

Titkos budapesti albérletek menekülteknek

Azt is eltitkolta a kormány, hogy 2016 augusztusa óta Budapesten már lakhatási program is van menekültek számára.

Molnár Csaba

Miért innák a legdrágább ásványvizet, ha sokkal többért nyerset is kaphatnak?

Az amerikai yuppie-k úgy veszik literenként 1800 forintért a tömény baktériumtenyészetet, mint a cukrot.

Majláth Ronald

Vádaskodásokkal és félelmekkel teli vita Macedónia nevéről

Ha nem kötnek kompromisszumot a görögökkel, az egykori jugoszláv tagköztársaság óriási árat fizethet.