Megvan, mi védi meg az aidstől a majmokat

MTI

2017. október 30., hétfő 21:30, frissítve: kedd 07:16

Évszázadokon át való alkalmazkodás eredménye, hogy a zöld cerkófmajmok védettek a majmok immunhiányos betegségének kórokozójával szemben.

A cerkófmajmok gyakran hordozzák magukban a siv vírust, a majmok immunhiányos betegségének kórokozóját, a vírus azonban nem fertőzi meg őket. Bécsi kutatók felfedezték, hogy ezeknek a majmoknak és a vírusoknak évszázadok óta összekapcsolódik a sorsuk. A cerkófmajmok hosszú idő óta tartó alkalmazkodásuk miatt ellenállóak az immunhiánnyal szemben – közölték a Nature Genetics című szaklapban megjelent tanulmányukban.

Magnus Nordborg és Hannes Svardal, az Osztrák Tudományos Akadémia Gregor Mendel Molekuláris Növénybiológiai Intézetének (GMI) szakértői vezette nemzetközi kutatócsoport kilenc afrikai ország és három karibi sziget 163 zöld cerkófmajmának örökítőanyagát szekvenálták. Ezek az állatok a megkülönböztetett öt-hét alfajon belül genetikailag jóval sokszínűbbek, mint egyes emberpopulációk – mondta Svardal. Az egyes alfajok örökítőanyaga is lényegesen különbözik egymástól.

A cerkófmajomalfajok családfája szinte egybevág a siv vírusok családfájával – fejtette ki a kutató. „A vírusok tehát a majmok számára nem új kórokozók, amelyek az egyes alfajok között elterjedtek, hanem már a közös ősökben is léteztek” – emelte ki.

A hosszú közös törzsfejlődés révén a vírusoknak sok idejük volt, hogy alkalmazkodjanak a cerkófmajmokhoz és viszont. A majmok nem tudják megakadályozni a sivfertőzést, de sikeresen elkerülik, hogy a vírus tönkretegye az immunrendszerüket – állapították meg a kutatók.

A cerkófmajmoknál erős az olyan gének szelekciója, amelyekről az emberek esetében is ismert, hogy képesek bizonyos vírusfajok kontrollálására. Ezek normális esetben nem idéznek elő tüneteket, de aidsbetegeknél komplikációkat okozhatnak, és halálhoz is vezethetnek – fejtette ki Svardal.

Ezek az új felismerések hasznosak lehetnek a hivterápiák kifejlesztésénél.

Legolvasottabb cikkek

Molnár Csaba

176 millió kamera kereszttüzében: a kínai Nagy Testvér mindenkire odafigyel

Az, ami Orwell idejében még disztópiának tűnt, a mindent látó kamerának hála szép lassan valósággá válik.

1938. augusztus 25. – 2018. április 11.

Elhallgatni nem fogunk. Várunk, reménykedünk, imádkozunk. Mert lehet egy újságnak bárki is a tulajdonosa, azt pontosan tudjuk, hogy a mi igazi „gazdánk” az olvasó.

Stier Gábor

Szomorú búcsú Eraszt Fandorintól

Borisz Akunyin húsz év után nemcsak világhírű regényhősét, hanem a kilencvenes években az orosz jövőről szőtt álmait is eltemeti.

Lakner Dávid

Lajcsika, ha te mindig játszol, miből éltek?

Inkey Alice Szőts Istvánról, Latinovits jókedvéről és Kosztolányi Dezső fekete pöttyös nyakkendőjéről.