Újabb két bolygóra bukkant + Kép

LM

2012. április 26., csütörtök 16:13

Míg a Naprendszernek nyolc bolygója van, egy távoli csillagnak kilenc planétája lehet – derítette ki egy brit csillagász, akinek tanulmánya az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban jelenik meg.

A 127 fényévnyire lévő HD 10180 katalógusjelű csillagról két éve derítették ki, hogy öt planéta kering körülötte, s további két bolygójelöltet is észleltek – olvasható a Space.com (http://www.space.com) űrkutatási hírportálon.

Mikko Tuomi, a Hertfordshire-i Egyetem csillagásza viszont átvizsgálta a Chilében az Európai Déli Obszervatórium (ESO) 3,6 méter átmérőjű teleszkópjára szerelt nagy pontosságú spektrográffal, a HARPS-szal (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) 2003 novembere és 2010 júniusa végzett megfigyelések adatait. A vizsgálat alátámasztotta a két jelölt bolygó voltát, és további két planétát mutatott ki.

Fotó: Space.com

Az öt, korábban felfedezett bolygó viszonylag nagy tömegű, keringési idejük széles skálán mozog – akad olyan planéta, amelyen egy év mindössze 6 napig tart, de olyan is, ahol 600 napig. A rendszer két legújabb tagja az úgynevezett forró szuperföldekhez tartozik: egyikük tömege 1,9-szer múlja felül a bolygónkét, a másiké ötszörösen. Valószínűleg kőzetbolygókról van szó, egyikük keringési ideje 10 nap, a másiké 68.

„Teljesen nyilvánvaló, hogy a lakhatósági zónán kívül vannak, vagyis nem lehet felszínükön folyékony víz” – tette hozzá Mikko Tuomi.

Kuthi Áron

Nincs pénz a magyar múlt megmentésére

Nem csak templomokból áll az épített örökség a Kárpát-medencében. A megőrzésre a végtelen mennyiségű pénz is kevés volna.

Koncz Tamás

Méregdrága nyári elittábor a kormánytagok gyerekeinek

Kerényi Imre miniszterek trónörököseit várja a vörösberényi kolostorba, hogy ott körtáncot lejtsenek, és római stílusú hadi bemutatót tartsanak.

Vég Márton

Az Iraki Kurdisztánból származó negyvenéves Ismael jól érzi magát Magyarországon

A vámosszabadi befogadóállomáson élő férfi egy kicsit beszél magyarul, és nem akar továbbutazni Németország felé. Riport.

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.