Újabb lépés a malária elleni harcban

tt

2012. augusztus 6., hétfő 11:55

Az Afrikán kívüli maláriás esetek túlnyomó többségéért felelős parazita genetikai kódját fejtették meg amerikai és indiai kutatók, akik eredményüket vasárnap ismertették a Nature Genetics című szakfolyóiratban.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2010-ben világszerte mintegy 216 millió ember fertőződött meg maláriával, és 655 ezer ember életét követelte a betegség, főként Afrikában, ahol minden egyes percben meghal egy gyerek maláriában.

A szakemberek a Plasmodium vivax négy törzsének genomját szekvenálták, aminosavsorrendjét határozták meg, és úgy találták, hogy sokfélesége okozhatja az ellene való küzdelem nehézségét. Ez a parazita évente mintegy százmillió embert fertőz meg, főként Afrikán kívül.

Szúnyogok terjesztik

Korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy a P. vivax által okozott maláriás esetek 10-20 százaléka Afrika Szaharától délre fekvő részén történik, ahol egyébként a P. falciparum parazita az elterjedt. Világviszonylatban az utóbbi maláriaparazita okozza a halálesetek többségét.

Mindkét parazitát az Anopheles szúnyogok terjesztik. Közülük a P. vivax ellenállóbb, mint halálosabb trópusi rokona, és jobban tűri a hűvösebb éghajlatot is, mégis kevesebb figyelem fordult eddig felé.

A két kutatócsoport – mint beszámolójukban írták – „különlegesen nagy genomikai diverzitást” talált a P. vivax elemzésekor, ami arra utal, hogy a parazita törzsei ellen még nehezebb lesz egyetlen vakcinát kidolgozni, mint a P. falciparummal szemben.

Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.

Favero-Fürjész Judit Éva

80 éves Adriano Celentano, aki nem fél a politikától

„Ma mindenki fél a szavaktól, csak olyan dolgokat lehet mondani, amelyek senkit nem zavarnak” – vallja a népszerű olasz énekes-színész.

Lukács Csaba

Sokkoló képek Venezuelából, a buszsofőrből lett baloldali vezér hazájából

A caracasi magyarok naponta küldik az ijesztőnél ijesztőbb híreket az árak és a dollárárfolyam alakulásáról.

Lakner Dávid

Kádárista prostituáltnak áll a híres magyar színésznő

A Testről és lélekről című film főszereplője, Borbély Alexandra szerint merni kell nagyot gondolni. Interjú.