Vizes vb: országimázs helyett a kormánymédia járt jól a reklámmilliárdokkal

MN

2018. március 7., szerda 17:33, frissítve: csütörtök 07:24

Lényegében egyáltalán nem hirdették a vizes világbajnokságot külföldön, a nemzetközi kampány elmaradása pedig a rendezvényen dolgozók közül is sokakat kiakasztott – írja a G7.

A portál felidézi, hogy a rendezvény kommunikációs feladataira három közbeszerzést is kiírtak összesen bő 5,3 milliárd forint értékben, ezeket pedig kivétel nélkül Kuna Tibor cégei nyerték el.

Az eredeti terv szerint a közvetlenül a kommunikációra szánt 3 milliárd forintból külföldi hirdetésekre is jutott volna, és a G7 információi szerint történtek is előkészületek. Tavaly tavasszal a szervezőcégnél ugyanis még azt mondták, hogy 4 nagy nemzetközi lapban – a The New York Timesban, a Washington Postban, a The Guardianban és a Forbesban – is terveznek hirdetéseket. Egy részükre volt is reális esély, mivel a szervezők állítólag megkapták a 2024-es olimpia médiaterveit. Az olimpiai kampány tehát pályázat híján végül elmaradt, de a médiakapcsolatokat átadták a Bp2017 Nonprofit Kft.-nek.

A portál azt írja, a kapcsolatot ugyan felvették, végül ajánlattételre sem hívták a New York Times-, és a Guardian sem kapott vb-hez köthető megrendelést. A Forbes és a Washington Post végül nem válaszolt G7 kérdéseire, de a piacot ismerő forrásaik egybehangzóan azt állították, hogy ezekben a nyomtatott lapokban sem futott látványos kampány az időszakban. A CNN-en ment egy kisfilm, de az is a turisztikai ügynökséghez köthető, illetve tervben volt, hogy a csatorna a vb kapcsán is forgat Budapesten, de azt még szintén az olimpiát szervező cég tárgyalta le – teszik hozzá. Az nem kizárt, hogy külföldi szaklapokban jelent végül meg hirdetés, de – ahogy egy forrásuk fogalmazott – ha volt ilyen, az is csak „mutatóba”.

Miközben a nemzetközi kampány elmaradt, itthon szórták a pénzt: a Kantar Media adatai szerint február és szeptember között listaáron összesen 3,16 milliárd forintot költöttek el vizes vb-hez kapcsolódó hirdetésekre Magyarországon. A listaáras költés 70 százaléka pedig a Mészáros–Habony–Vajna–Matolcsy-kör tulajdonában lévő médiumokhoz és az állami médiához került – teszi hozzá a G7.