A táncdalfesztivál boldog pillanatai

Ó, a legendás hatvanas évek legendás táncdalfesztiváljai! Tán nem baj, ha legendákra néha nemcsak hivatkozunk, de rájuk is pillantunk. „A dolgot őt magát nézzük”, ugye – bármily mélyütés is vár a merülés során.

Ókovács Szilveszter
2011. 08. 12. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De előbb helyezzük el magunkat időben-világban. Minálunk 1966-tól hat éven át csúcsra jár a táncdalfesztivál, mindenki ezt nézi, nem is tehet mást, máig tartó karrierek és tévedések erednek innen. Ugyanekkor a Beatles a Bors őrmester-albumon dolgozik, Lennon és McCartney túl van az A Day In The Life-on. Budapesten a szövegírók A csongrádi kisbíró unokája vagy a Nem születtem grófnak című dalok hihetetlen sorain rágják a ceruzát – pedig a táncdalfesztivál, ugye, a szerzemények versenye volna. Csakhogy a mi szegény, ledugózott országunkban az esztrád éli túl önmagát harminc évvel Alla Pugacsova-fémjelű (és Karel Gott-fémfogú) degenerációk mentén. Viszont a muzsikusok még játszanak hangszeren, a férfiak tenorján még énekórák visszafogottsága érzik, harminc közeli hölgyek operettbe illő hangi kidolgozottsággal lépnek fel – csak egy-két hiperaktív tinin érezni, hogy valami nagyon megváltozott a világban.
És ma olyan jó az Erkel Színházat újra tele látni! Színpadán a szimfonikussá duzzadt big band, s a kötelező férfivokál bal szélén feltűnik még az Operaház egy későbbi, kiváló karaktertenorja is. Ilyen világ ez, minden úr, pardon: elvtárs zakóján díszzsebkendő, a hölgyek miniben, fejükön ugyanaz a szkáj-haj, a kötelező revülépcsőn pedig láthatólag alapos próbák után szaporáznak le a jövendő néhány évtized csillagai. A televíziós megoldások ma is nézhetők – van egy ingatag kamera a lépcső tetején, a fellépők hátában! –, csak a közelik óvatosak, alig látni belőlük, s időnként a képvágó mintha magára hagyná a közvetítést, míg a dolgát végzi.
Jelen válogatást az Omega nyitja (Kiabálj, énekelj), az orgona mögött bólingató zeneszerző, Presser Gábor biztosan csak testi fenyítésre nézné újra – nem is csoda, S. Nagy István blődli szövegével sikerült elindulniuk. Ellenben a rivális Illés versenyszáma, a Még fáj minden csók a zebracsíkos díszletfalhoz, a lépcsőhajlatba szorítva is egyéni és őszinte. Zalatnay Saroltát nem zavarja, hogy a strófa mély neki (Nem várok holnapig), Koncz Zsuzsát pedig, hogy végig magasra intonál (Színes ceruzák), mégis: Fenyvesi Gabival (Ádám, hol vagy?) együtt frissek, hamvasak, szeretni valók.
Viszont az énekléshez alig konyítanak. Mások igen, Sárosi Katalin simán megállna bármelyik színpadon, a piros tulipánról puhán vokalizáló Poór Péter vagy még inkább Szécsi Pál hajlékony, kulturált továbbvivői annak a dizőzhagyománynak, amelynek a bársonyhangú, de igazi karakterrel fel nem szerelt Vámosi János már itt is vén rókájaként tűnt fel (negyvenegy ekkor). Szerepeltetésük a beatnemzedék mellett alma-körte öszszehasonlíthatatlanságával ér fel.
A forrásértékű kiadvány számlájára kell írnunk az ingó-bingó Tárkányi Tamarát, akit hiba volt beválogatni akkor is, most is, ahogy Pápai Faragó László és a jobb sorsra érdemes Syrius mulatós rockján se nevet, csak sír az ember. Néha áttüremkedik egy-egy csípősebb szöveg a Sanzonbizottságon, kedvencem az „Amál mindig tudta, hány lépés a határ, most Svédországban él” című sor, és az a felismerés, hogy tehetségek közül végül utat tört magának három ösztönhangú, bombaerejű lány: ekkor Kovács Kati (Nem leszek a játékszered) és Zalatnay, pár év múlva pedig a legzseniálisabb vadóc, Katona Klári is. A táncdalfesztiválokkal az ő lefedhetetlen talentumuk még így is egyénibb teret kapott, mint a harmadik évezred licenc és sztájliszt szabta megatévéshow-inak sztárjai: ők nem lettek játékszerek.
(Válogatás táncdalfesztiválok döntőiből – MTV DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.